Hlavní obsah

V Německu chystají na české dopravce bič

Právo, Jiří Novotný

České dopravní firmy, které jezdí do Německa, se obávají dopadů minimální mzdy, již tato země od Nového roku zavede. Podle představ tamějšího ministerstva práce by totiž zahraniční řidiči měli na území SRN dostávat od svých zaměstnavatelů stejnou minimální hodinovou mzdu jako Němci. Informace o tom, že by čeští řidiči měli v Německu jezdit za tamější mzdu, však české ministerstvo dopravy (MD) dosud nemá.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Oficiálně o tom nevíme, čerpáme pouze z médií. Oslovíme proto německou stranu, aby nám o celé věci dodala víc podrobností, a na základě toho pak budeme konat,“ řekl v úterý Právu mluvčí MD Martin Novák. Německá vláda chce zřejmě tímto opatřením omezit švarcsystém, který u našich sousedů v dopravě funguje.

Tamějším firmám se vyplácí najímat si na konkrétní zakázky laciné zahraniční dopravce, ovšem na úkor těch německých.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Změnit by se musely už uzavřené smlouvy

Podle informací MF Dnes bude v SRN minimální hodinová mzda 8,50 eura, tedy zhruba 230 korun. To je v průměru dvakrát více, než řidičům platí české firmy.

„Pokud by se opatření týkalo všech zahraničních dopravců, jejichž kamióny přejedou německou hranici, byl by to opravdu velký problém. V Německu je ohromný tlak na ceny za přepravu a nedovedu si představit, že by tamější firmy teď byly nuceny změnit všechny smlouvy, které mají na příští rok nasmlouvané s našimi dopravci,“ řekl v úterý Právu mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Otázkou navíc je, jak by se dalo zkontrolovat, jestli zahraniční řidiči jezdí po SRN skutečně za německou mzdu, vždyť denně jde o desítky tisíc vozidel. Česmad Bohemia se proto domnívá, že ve skutečnosti se povinnost dorovnávat platy řidičů na německé podmínky bude týkat pouze tzv. kabotáže. Tedy přepravy zboží či lidí, kterou zahraniční dopravce provádí výhradně na území Německa.

„V tom případě by šlo jen o omezený počet českých dopravních firem,“ uvedl Felix.

Zatím jen dohady

Česmad Bohemia se však pouze dohaduje, jak to ve skutečnosti bude. „Informace se snažíme získat od Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) i od německých úřadů, zatím ale marně,“ posteskl si Felix, který doufá, že nakonec zvítězí zdravý rozum.

Obavy z německého opatření má i společnost Student Agency, jejíž autobusy na základě smlouvy s Deutsche Bahn přepravují cestující na trase Norimberk–Mannheim. Od ledna by tito její řidiči měli dostávat mzdu v německé výši.

„Zda k tomu opravdu dojde, není ještě jisté. Čekáme na vyjádření německých úřadů,“ sdělila mluvčí Student Agency Petra Nováková.

Stejně Právu odpověděl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: „Situaci sledujeme a čekáme na zveřejnění dalších podrobností souvisejících s tímto opatřením v Německu, zda a v jakém rozsahu se dotkne přímo ČD. Pak samozřejmě přijmeme příslušná opatření, pokud to bude třeba.“

Výběr článků

Načítám