Článek
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovení zkušebních letů, během nichž se budou sbírat údaje o bateriích v době, kdy je stroj ve vzduchu. Mluvčí Boeingu Marc Birtel dodal, že tyto údaje "podpoří pokračující vyšetřování příčiny nedávných incidentů s bateriemi letounu 787", napsal zpravodajský server BBC News. "Jsme si jistí, že 787 je bezpečný k provozu při této zkušební letové aktivitě," dodal.
FAA vyzval Boeing, aby provedl důkladné předletové kontroly a inspekce, a zkušební lety prováděl "ve vymezeném letovém prostoru nad neobydlenými oblastmi".
Zatížené baterie
Asi 50 strojů Dreamliner na světě bylo posazeno na zem 16. ledna po sérii incidentů týkajících se baterií. Patřilo mezi ně i propuknutí ohně na palubě letadla 787 stojícího na letišti v Bostonu a problémy za letu dalšího stroje v Japonsku. Zastavení letů těchto strojů už stálo aerolinky desítky miliónů dolarů a konec případu zatím není na dohled.
Moderní lithium-iontové baterie jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, ale hrozí jim i příliš rychlé vybití a hlavně vzplanutí. Boeing sice tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny, ale právě oheň šířící se z vadných baterií přiměl k nouzovému přistání dva letouny japonské letecké společnosti ANA.
Podle japonských odborníků je příčinou problémů s bateriemi jejich velké zatížení způsobené tím, že oproti ostatním letounům spotřebují Dreamlinery daleko víc elektrické energie. Na vyšetřování se podílí i japonská firma GS Yuasa Corp., která baterie vyrábí. Podle vedení Boeingu prošly baterie před nasazením do systémů Dreamlineru testy, jejichž celková délka překročila 1,3 miliónu hodin.
V polovině loňského prosince se letoun poprvé objevil i v Praze, kde přistál Boeing 787 polské společnosti LOT. Jeho cesta byla prvním letem tohoto typu letadla po Evropě. LOT je také v Evropě jedinou společností, která má ve flotile tyto nové stroje.