Hlavní obsah

Tvrdý brexit by uštědřil ránu i českým podnikům. Obavy sílí

Do neděle mělo být jasno, jaké vztahy budou panovat po konci roku mezi Evropskou unií a Velkou Británií, politici však shodu nenašli. I když jednání nakonec mají ještě pokračovat, obavy z tvrdého brexitu sílí, a to i v Česku. Zavedení cel na vývoz i dovoz by české firmy velmi negativně pocítily, uvedl ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO).

Foto: Pool, Reuters

V Calais se tvoří několikakilometrové kolony

Článek

Pokud nedojde k dohodě, začnou od ledna unijní státy obchodovat s Británií se cly a kvótami podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO). Havlíček upozornil, že Spojené království je pro české exportéry pátým nejvýznamnějším trhem a jedná se navíc hlavně o vývoz s vysokou přidanou hodnotou.

„Zavedení cel na vývoz i dovoz proto naše firmy velmi negativně pocítí. Obávat se můžeme zejména toho, že celní zatížení a možné regulatorní překážky sníží konkurenceschopnost našich vývozců na britském trhu ve srovnání s domácími producenty,“ uvedl Havlíček.

Británie a EU společnou řeč nenašly. Připravte se na tvrdý brexit, řekl Johnson

Evropa

Potíže mohou podle Havlíčkovy náměstkyně Martiny Tauberové zaznamenat i firmy, které z Británie dovážejí základní komponenty do své výroby. Obě ekonomiky jsou podle ní provázány hlavně v automobilovém, elektrotechnickém nebo chemickém průmyslu. Nelze podle ní opominout ani obchod se službami.

„Zejména v dnešní době, kdy se snažíme přes koronavirovou pandemii udržet naši ekonomiku v chodu, se ukazuje, jak důležité je pro naši prosperitu, aby zůstaly zachovány otevřené trhy a i jak zásadní význam má naše integrace v EU,“ dodal Havlíček.

Dopravci: Problémy už se ohlašují kolonami

Odchod Británie, ať už s dohodou nebo bez ní, bude podle Luďka Procházky, ředitele společnosti Gerlach, která je největším českým poskytovatelem celních služeb, pro dovozce i vývozce od ledna znamenat povinnost předkládat celní prohlášení. Mění se podle něj také označování výrobků pro britský trh. Očekávat se dají zdržení na hraničních přechodech a tedy prodloužení a zdražení dopravy.

„Tvrdý brexit může z ČR udělat sedmou nejpostiženější zemi EU. Hrozí nám propad HDP až o jedno procento. Londýn se chystá uvalit na unijní zboží clo v průměrné výši 5,7 procenta. Dovoz vozidel ale Británie i EU zatíží desetiprocentním clem, což poškodí český autoprůmysl,“ řekl Procházka.

Britské firmy se narychlo zásobují. V Calais vznikla 17kilometrová kolona

Evropa

Británie z unie vystoupila na konci letošního ledna. Do konce roku ale trvá přechodné období, kdy je nutné doladit všechny zbývající otázky, zejména obchodní vztahy. Pokud se Londýn s Bruselem na obchodních vztazích nedohodnou do konce roku, měly by unie a Británie mezi sebou začít od ledna vybírat cla.

Na těžké časy se připravují dopravci. „Musíme se připravit na fronty o délce desítek kilometrů, jako to bylo před rokem 2004 na našich hranicích," sdělil mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix

Komplikace podle něj již začaly, když se v tomto týdnu se na francouzské straně hranic vytvořila 17kilometrová fronta kamionů. Britské firmy se totiž snaží vytvořit si do konce roku co největší zásoby zboží z Evropské unie.

Rozpory trvají

Budoucnost vztahů mezi Evropskou unií a Británií stále není zřejmá, ačkoli britský premiér Boris Johnson a předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová během jednání v průběhu týdne oznámili, že do neděle bude jasno.

Vyjednávací týmy shodu dosud nenašly. Uzavření dohody brání spor o pravidla hospodářské soutěže, dohled nad řešením sporů a rybolovná práva v britských vodách. V těchto tématech zatím vyjednavači nenašli kompromis. Přechodné období, které se řídí podle „unijních“ pravidel, skončí k 31. prosinci letošního roku.

Výběr článků

Načítám