Hlavní obsah

Tržby obchodníků se loni zvýšily o 4,5 procenta

Aktualizováno

Maloobchodní tržby v Česku se loni meziročně zvýšily o 4,5 procenta. Bez očištění o kalendářní vlivy byly vyšší o 4,4 procenta, přičemž o rok dříve meziročně klesly o 0,7 procenta. Vyplynulo to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

V samotném prosinci očištěné tržby v maloobchodě zpomalily meziroční růst na 1,5 procenta z listopadových 11,7 procenta.

Nízký růst tržeb v prosinci si ekonom UniCredit Bank Jiří Pour vysvětluje tím, že většina lidí nakupovala vánoční dárky už v listopadu, zřejmě kvůli obavám z možného zavírání obchodů kvůli koronavirovým restrikcím.

„V letošním roce neočekáváme pro maloobchod příliš oslnivé výsledky, neboť poptávka domácností bude brzděna nižší realizací odložené spotřeby, poklesem reálných mezd z titulu vysoké inflace a růstem úrokových sazeb,” přidal Pour svůj odhad pro letošní rok.

Více utržily hlavně e-shopy

Maloobchod byl od roku 2020 poznamenán dopady vládních opatření proti šíření nemoci covid-19, připomněla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 byly podle ní tržby za celý rok 2021 o 3,7 procenta vyšší, ale vývoj jednotlivých sortimentů byl velmi rozdílný.

"Zatímco tržby internetových obchodů byly v porovnání s rokem 2019 téměř o 50 procent vyšší, tržby prodejen s oděvy a obuví nedosáhly ani tří čtvrtin tržeb roku 2019," uvedla Boušková.

Maloobchodu se v listopadu dařilo, tržby u oděvů a obuvi rostly o 284 procent

Ekonomika

Loni v meziročním srovnání podle statistiků nejvíce stouply tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to zhruba o 16 procent.

Vyšší tržby než v roce 2020 zaznamenaly obchody všech sortimentních skupin nepotravinářského zboží. O více než šest procent se navýšily u prodejen s počítači a kosmetickými výrobky. Obchody oděvů a domácích potřeb meziročně utržily o téměř pět procent více. Přibližně o čtyři procenta vyšší tržby než v roce 2020 měly prodejny farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak nespecializovaným prodejnám potravin se tržby meziročně snížily o půl procenta.

Inflace bude letos 8,5 procenta, očekává ČNB

Ekonomika

Také v posledním měsíci loňského roku měly největší podíl na celkovém přírůstku tržeb internetové a zásilkové obchody. Jejich tržby se meziročně v prosinci zvýšily o téměř devět procent. Proti prosinci roku 2020 vykázali vyšší tržby obchodníci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, s výrobky pro kulturu a sport a s kosmetikou.

Naopak nižší tržby měly prodejny s výrobky pro domácnost, s oděvy a obuví a s počítačovým zařízením. Tržby za potraviny se zvýšily ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách potravin.

Roli sehraje inflace 

Podle Tomáše Volfa z poradenské společnosti Ciftin není prosincové zpomalení růstu maloobchodních tržeb úplně špatným číslem, přihlédne-li se k neustále rostoucí inflaci.

„Je však jen otázkou času, kdy se výrazně změní nákupní košíky Čechů právě kvůli rostoucím cenám. Inflace bude stále silněji ovlivňovat apetit spotřebitelů po zbytném zboží a zboží dlouhodobé spotřeby. Do popředí se naopak dostane to denního užití, případně základní potraviny,” uvedl Volf.

Výběr článků

Načítám