Hlavní obsah

Ťok podal trestní oznámení kvůli smlouvě s Kapschem

Ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení týkající se dodatků ke smlouvě s rakouskou společností Kapsch na desetiletý provoz mýtného systému. Ve středu to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Ministr smlouvu z roku 2006 a její dodatky kritizuje dlouhodobě. Smluvní podmínky, které nepočítaly s přechodem na nového provozovatel po roce 2016, jsou nyní podle úřadu hlavním důvodem, proč se dosud nepodařilo na provoz systému vypsat výběrové řízení.

Kritizované dodatky vznikly během působení ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Nejznámější je dodatek umožňující společnosti Kapsch stavět mýtné brány i na úsecích, které získají stavební povolení po vypršení nynější smlouvy na konci letošního roku.

Oznámení je na neznámého pachatele

Podle ministerstva dopravy se smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě před tím, než úřad trestní oznámení podal.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok ve Sněmovně

Otevřeně mluvil Ťok o podání trestního oznámení během mimořádné schůze vlády k mýtu na konci letošního ledna. Tehdy uvedl, že by se nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, uvedl.

Smlouvu chtějí prodloužit bez soutěže

Proti nařčení, že původní smlouva společnost Kapsch vůči státu neúměrně zvýhodňovala, se firma dlouhodobě brání. Argumentuje zejména tím, že definitivní podoba smlouvy byla součástí zadávacích podmínek a se stejným dokumentem tak pracovali všichni čtyři tehdejší uchazeči o provoz elektronického mýtného systému v Česku.

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky miliónů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.

Související téma:

Foto: Michal Doležal, ČTK

Dan Ťok

Související témata:

Související články

Změny na dálnicích budou stát milióny

Od začátku ledna se papírově rozšířila dálniční síť v České republice o přibližně 450 kilometrů, když zanikly rychlostní silnice. Z některých se nově staly...

Výběr článků

Načítám