Článek
„ČD Cargo se pohybuje na plně konkurenčním trhu. Příliv soukromých peněz má pomoci k dalším investicím, které potřebuje. A to třeba do nových lokomotiv nebo vagonů,” uvedl Ťok.
O podobě privatizace a velikosti prodávaného podílu bude podle ministerstva rozhodovat představenstvo a dozorčí rada mateřských Českých drah v příštím roce. Privatizaci by musela schválit vláda. Podle Lidových novin by se mohl prodej uskutečnit prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze.
Vhodná doba na prodej
Nákladní doprava je nejvýdělečnějším oborem skupiny ČD. Společnost ČD Cargo v pololetí vykázala zisk 350 miliónů korun. „V současnosti se firmě daří, ale chci, aby měla budoucnost i za pět, deset nebo patnáct let. Když teď nebudu nic dělat, může se stát, že přijde doba, kdy bude ČD Cargo za korunu drahé,” dodal Ťok.
České dráhy na konci prvního pololetí snížily zisk na 262 miliónů korun, meziročně o 275 miliónů korun méně. Na zisku se podílelo především právě ČD Cargo, osobní doprava naopak zaznamenala ztrátu 388 miliónů korun. Tržby z nákladní dopravy rostly především díky vyššímu objemu přeprav o 1,3 miliónu tun. Celkem firma převezla 33,5 miliónu tun zboží. V červenci ČD Cargo vydalo sedmileté dluhopisy v hodnotě miliardy korun.
Vedle osobního dopravce a ČD Cargo patří do skupiny také například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Skupina zaměstnávala na konci pololetí zhruba 23 400 lidí.