Článek
Nové zařízení již výzkumníci otestovali ve spolupráci s českou firmu Škoda Transportation, která vyrábí lokomotivy a tramvaje. Tlumič byl již s velmi dobrými výsledky otestován na její lokomotivě, a to na zkušební trati v německém Mindenu. Nápad je již patentovaný.
Zrychluje jízdu
Tlumiče jsou důležitou součástí vozidel, od kolejových až po klasické automobily. Také u nich by novinka z VUT mohla časem najít využití. Zdaleka nejde jen o to, že při jízdě na jakkoli nerovném povrchu tlumí ono všem dobře známé drncání. Tlumiče také celý stroj šetří proti opotřebení a umožňují mu plynulejší i rychlejší jízdu. Právě rychlost je u nich klíčová.
Pendolino bude jezdit z Prahy až do Karlových Varů
„Jde tady o takzvanou časovou odezvu, tedy o čas reakce tlumiče od zjištění nerovnosti až po jeho spuštění, tedy uvedení do provozu. Nově umíme časovou odezvu, tedy reakci tlumiče, podstatně snížit,“ řekl Právu výzkumník Michal Kubík z Ústavu konstruování VUT.
Blesková reakce
Časová odezva běžných tlumičů bývá od 20 do 300 milisekund. Vývojářům se podařilo vyvinout tlumič, který je schopen reagovat za pouhou 1,2 až 1,5 milisekundy. Pro lepší představu: mrknutí lidského oka trvá 100 až 150 milisekund.
Na vývoji spolupracují s výzkumníky Strojírny Oslavany, ta by tlumiče mohla vyrábět. „Věřím, že inovace se na trhu prosadí,“ řekl hlavní inženýr Škody Transportation, která poskytla lokomotivu, Petr Špalek.