Hlavní obsah

Superrychlý tlumič z Brna může přinést revoluci na železnici

Právo, Vladimír Klepáč

Funguje stokrát rychleji než mrknutí oka a desetkrát rychleji než ostatní současné tlumiče. Nově vyvinutý magnetoreologický tlumič z fakulty strojního inženýrství brněnského Vysokého učení technického (VUT) by mohl znamenat revoluci v dopravě. Největší využití najde na železnici. Vlaky budou díky němu rychlejší, tlumič také šetří techniku.

Foto: VUT

Testování nového tlumiče na zkušební trati v německém Mindenu.

Článek

Nové zařízení již výzkumníci otestovali ve spolupráci s českou firmu Škoda Transportation, která vyrábí lokomotivy a tramvaje. Tlumič byl již s velmi dobrými výsledky otestován na její lokomotivě, a to na zkušební trati v německém Mindenu. Nápad je již patentovaný.

Zrychluje jízdu

Tlumiče jsou důležitou součástí vozidel, od kolejových až po klasické automobily. Také u nich by novinka z VUT mohla časem najít využití. Zdaleka nejde jen o to, že při jízdě na jakkoli nerovném povrchu tlumí ono všem dobře známé drncání. Tlumiče také celý stroj šetří proti opotřebení a umožňují mu plynulejší i rychlejší jízdu. Právě rychlost je u nich klíčová.

Pendolino bude jezdit z Prahy až do Karlových Varů

Ekonomika

„Jde tady o takzvanou časovou odezvu, tedy o čas reakce tlumiče od zjištění nerovnosti až po jeho spuštění, tedy uvedení do provozu. Nově umíme časovou odezvu, tedy reakci tlumiče, podstatně snížit,“ řekl Právu výzkumník Michal Kubík z Ústavu konstruování VUT.

Blesková reakce

Časová odezva běžných tlumičů bývá od 20 do 300 milisekund. Vývojářům se podařilo vyvinout tlumič, který je schopen reagovat za pouhou 1,2 až 1,5 milisekundy. Pro lepší představu: mrknutí lidského oka trvá 100 až 150 milisekund.

Na vývoji spolupracují s výzkumníky Strojírny Oslavany, ta by tlumiče mohla vyrábět. „Věřím, že inovace se na trhu prosadí,“ řekl hlavní inženýr Škody Transportation, která poskytla lokomotivu, Petr Špalek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám