Článek
„Kdyby tedy například cena za jízdenku mezi Prahou a Ostravou dosáhla až 1200 Kč, stát podle nového stropu proplatí za slevu výrazně méně, a to maximálně 389 Kč,” uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. To odpovídá v přepočtu asi 33 procentům původní ceny.
U dražších jízdenek stát proplatí dopravci méně, sleva by tedy neměla být tak velká. Resort připomíná, že podle evropského nařízení je stát povinen dopravcům proplácet ušlý zisk v důsledku nařízení slev.
„Nové opatření nastavuje limit na cenu plného jízdného, z něhož se sleva odvozuje. Pokud by tedy cena jízdenky přesáhla nastavený ‚strop‘, sleva proplacená státem by byla nižší než 75 procent,” uvedlo ministerstvo dopravy.
Strop nastaví aktualizovaný cenový výměr ministerstva financí.
Babiš se diví, že slevy na jízdné jsou černá díra na peníze, tepe premiéra opozice
„Byly identifikovány případy, že nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty. Aby smysl těchto slev zůstal zachován, je potřeba zastropovat cenu jízdenek pro jejich výpočet,“ vysvětlila ministryně financí Alena Schillerová motivaci, která stojí za stanovením limitu.
U Leo Expressu jezdí důchodci a studenti zadarmo
Stát dopravcům hradí tři čtvrtiny z ceny jízdenky. Čím vyšší je její cena, tím více peněz přepravce inkasuje.
Server Zdopravy.cz upozornil na extrémní případ, kdy přepravce Leo Express ve špičce prodával jízdenku z Prahy do Ostravy za 1109 korun, státní kasu tak jedna tato jízdenka stála 831 korun.
Leo Express od října nastavil nový systém, v němž je například na trase Praha - Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun, uvedl mluvčí firmy Emil Sedlařík. Firma si tak bude za slevu nárokuje od státu maximálně 449 korun na jednu jízdenku. Od ledna by suma, kterou dostane, měla být nižší.
Společnost navíc studentům a seniorům vrací i zbytek jízdného. Cestující tak ve výsledku jedou zadarmo. Na rozdíl od dospělého, který jede bez slevy, tak vysokou cenu jízdného nemusí řešit.