Článek
Reorganizační plán, který vypracovala společnost Smartwings, podle soudu vyhovuje všem zákonným podmínkám a zároveň nevykazuje žádné známky pro nepoctivého dlužníka.
Další podmínkou schválení plánu pak byl souhlas všech pěti skupin věřitelů, kteří jej přijali na své společné schůzi v minulém týdnu.
Schválení plánu je podle mateřských Smartwings, které od roku 2018 leteckou společnost vlastní, klíčové pro záchranu aerolinek.
Plán počítá se zánikem všech dosavadních podílů stávajících akcionářů. Skoro 98 procent akcií ČSA nyní vlastní Smartwings, další 2,2 procenta pak má Česká pojišťovna.
ČSA zkusí zachránit majitelé Smartwings
Hlavním investorem ČSA se podle reorganizačního plánu stane koncem ledna založená firma Prague City Air. Tu přes společnost Canaria Travel vlastní Jiří Šimáně a rodina ředitele Smartwings Romana Vika.
Firma Prague City Air by měla ČSA poskytnout vypořádací úvěr 125 milionů korun, ze kterého budou vyplaceni věřitelé, a také provozní úvěr 15 milionů korun.
Vůči němu bude zastaven letoun Airbus A319, což je jediný stroj, který aerolinky nyní vlastní. Druhý airbus si ČSA pronajímají.
Věřitelé zatím přihlásili do insolvenčního řízení s leteckou společností pohledávky za přibližně 20 miliard korun.
Věřitelé ČSA se zatím přihlásili o téměř 20 miliard
Hodnota nezajištěného majetku ČSA je stanovena na 253 milionů korun. Podle plánu by měly být více než z poloviny uspokojeny pohledávky dvou zajištěných věřitelů.
Firma Quiver Beta si nárokuje 55 milionů korun a společnost Lufthansa Technik tři miliony. Ostatní věřitelé dostanou 4,6 procenta svých pohledávek.
Mezi největší věřitele zadlužených ČSA patří Airbus, který přihlásil pohledávku v hodnotě 17,3 miliardy korun za neodebraná letadla.
Kvůli jednání s Airbusem společnost Smartwings požádala soud o prodloužení lhůty na reorganizační plán pro ČSA do letošního února. Plán počítá se stažením pohledávky.
Šlo o minuty. Spor o zpoždění letu Smartwings rozsekl Ústavní soud
ČSA dostihly problémy spojené s epidemií koronaviru, kdy dopravce musel zrušit velkou část svých spojů. Už předloni také kvůli ztrátám propustil kolem 300 pracovníků.
Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců, upozornila ale, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, záměr tak nemusí znamenat propuštění všech.
V úpadku je letecká společnost, která v příštím roce oslaví 100 let, od loňského března. Loni červnu soud povolil její reorganizaci.
Podle reorganizačního plánu má v příštím roce ČSA pomáhat pět letounů Smartwings, od druhé poloviny roku pak společnost postupně získá do dlouhodobého pronájmu čtyři nové Airbusy A220.