Článek
Piloti se v návrhu domáhají dlužné mzdy v rozmezí zhruba 66 000 až 157 000 eur (asi 1,5 až čtyři miliony korun) za různě dlouhé období, většinou v loňském roce po vypuknutí pandemie koronaviru. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková sdělila, že společnost se stala předmětem šikanózního insolvenčního návrhu. Skupina pěti bývalých externích pilotů se podle ní domáhá zaplacení pohledávek, které Smartwings neuznává.
Dva piloti jsou z Dánska, po jednom z Itálie, Maďarska a Bulharska, létali ze základen ve Varšavě a v Budapešti. Piloti v textu návrhu upozornili na to, že pracovali pro Smartwings na občanskoprávní smlouvy, které nepodléhají povinným odvodům ze závislé činnosti. „Povaha činnosti věřitelů jakožto pilotů a jejich postavení dle těchto smluv však mělo zcela jednoznačně pracovněprávní povahu,“ uvádí se v textu návrhu.
Podle pilotů přestaly Smartwings jednostranně smlouvy plnit. „Ze dne na den je zbavil jakýchkoliv příjmů a uvrhl do stavu hmotné nouze, kterou následně využil k nátlaku na věřitele, aby se svých práv a nároků vůči dlužníku pod příslibem pokračování spolupráce vzdali,“ píše se ve společném návrhu.
Z pražského letiště se bude v zimě létat do 92 destinací
Piloti uvádějí, že se Smartwings smluvně zaručily, že v případě ukončení smlouvy ze strany letecké společnosti bude pilotům vyplaceno „odstupné“ ve výši šesti měsíčních odměn. „Když nastala pandemie, nedostali piloti nic. Domáhají se proto odstupného,“ píše server.
„Společnost Smartwings, a.s. se skupinou pilotů opakovaně jednala a navrhovala smírné mimosoudní řešení, které však tato skupina pěti pilotů odmítla a místo toho se rozhodla vydírat společnost prostřednictvím návrhu na zahájení insolvenčního řízení. Společnost se hodlá bránit všemi dostupnými právními prostředky a v této souvislosti již podala trestní oznámení,“ uvedla Dufková.
Věřitelé ČSA se zatím přihlásili o téměř 20 miliard
Společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Firma čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Naopak v úpadku je od března dceřiná společnost Smartwings České aerolinie. Smartwings jsou nyní pověřeny vypracovat jejich reorganizační plán.