Článek
Celkově stát od loňského září, kdy slevy začaly platit, zaplatil na kompenzacích kolem 4,75 miliardy korun.
Podle původních plánů státu měly kompenzace vyjít zhruba na šest miliard korun ročně. I přesto, že v květnu i červnu platby překročily půlmiliardovou částku, počítá ministerstvo dopravy s dodržením původně plánovaných nákladů na slevy.
České dráhy, které jsou největším českým dopravcem, tak z letošních kompenzací ukrojily 43 procent z celkově vyplacené částky. Nejvíce dostaly za červen, a to 243 milionů korun. Za státním dopravcem následovala další železniční společnost RegioJet, který za pololetí dostal 179 milionů korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency s 90 miliony korun, za níž následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.
Přehled dopravců s největším objemem faktur za první pololetí 2019 (v Kč): | |
---|---|
Vlaky | |
České dráhy | 1 231 479 201 |
RegioJet | 178 891 706 |
LEO Express | 59 558 194 |
GW Train Regio | 12 489 744 |
ARRIVA Vlaky | 5 373 163 |
Autobusy | |
Student Agency | 89 975 412 |
ČSAD Vsetín | 72 795 804 |
Arriva Střední Čechy | 72 479 604 |
Arriva Východní Čechy | 68 377 714 |
Arriva Morava | 65 338 398 |
Květen byl zároveň nejnákladnějším měsícem od začátku platnosti slev. Dosud stát nejvíce zaplatil v říjnu, kdy dopravcům vyplatil 512 milionů korun. K této částce se dopravci přiblížili i v červnu, kdy kompenzace za slevy činily více než 511 milionů korun. Naopak nejméně dosud stát zaplatil loni v prosinci, a to 412 milionů korun, což bylo zapříčiněno zejména vánočními svátky.
Skokový nárůst cestujících nepřišel
Studenti do 26 let a senioři nad 65 let mohou od loňského 1. září využívat ve vlacích a autobusech slevu 75 procent z jízdného, kterou loni schválila vláda. Ministerstvo dopravy předpokládá, že slevy celkově vyjdou na šest miliard korun ročně. Peníze na slevy obsahuje i návrh státního rozpočtu pro příští rok.
Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy. Podle dopravců se po zavedení slev zvýšil počet cestujících v jednotkách procent.