Článek
Řetězce se více věnovaly reklamě v letácích, kterých bylo sice podobné množství, ale počet promo akcí v nich stále roste. Oproti roku 2018 stoupl o devět procent, což v absolutních číslech znamenalo nárůst o 22 tisíc položek.
Podle dat serveru Kupi.cz, který mapuje a srovnává nabídky slev, měl největší podíl na nárůstu počtu akcí v loňském roce segment drogerie. Ten se předtím v letácích objevoval jen okrajově. Tento trend se nyní mění a slevových akcí na drogerii loni přibylo o pětinu. Na rozdíl od některých dalších kategorií zboží drogerie v akci loni opravdu zlevnila, nejvýrazněji například zubní pasty nebo kartáčky. U některých produktů došlo ke snížení cen až o třetinu.
Víc reklamy na alkohol, akční cena piva ale rostla
Víc promo akcí bylo i na alkohol, který v akci v průměru o čtyři procenta zlevnil. Akční ceny u nejprodávanějšího piva ale rostly. Průměrná cena půllitru zlatavého moku vzrostla o sedm procent. „Výrazněji v akcích zdražil půllitrový Pilsner Urquell,” řekl analytik Kupi.cz Petr Miklík. Tato značka se přitom v akci objevovala častěji než loni a patří mezi nejvíce promovaná piva vedle značek Gambrinus a Staropramen.
Začaly velké povánoční výprodeje, hlavní vlna ale teprve přijde
Do letáků se častěji dostaly také mléčné výrobky a vejce. Máslo po rekordním roce 2018, kdy jeho akční i běžná cena vystřelila vzhůru, zlevnilo na běžnější cenovou hladinu. V průměru akční ceny spadly o 17 procent. Nyní je máslo v akci k sehnání za cenu nejčastěji kolem 35 korun.
Zdražují zdravější sladidla
Obchodníci také sázejí na českou zálibu v pečení. V akci zlevnil cukr až na méně než 10 korun za kilo. Cukr nicméně zlevňoval i mimo slevové akce, jde o trend posledních let po ukončení kvót na pěstování cukrové řepy v EU.
Část zákazníků nahrazuje klasická sladidla zdravějšími variantami. „Výrobci na to zareagovali zvýšením cen náhrad klasických sladidel,“ komentoval Miklík. Například javorový sirup tak průměrně podražil o osm procent.
Ve slevových nabídkách podražily i některé exotické potraviny, které začali mít Češi v oblibě. Příkladem je avokádo nebo batáty. Rekordmanem v nárůstu cen ale byla kuchyňská žlutá cibule. Ta zdražila v roce 2019 o 46 procent. Červená cibule podražila o čtvrtinu. Ještě hůř na tom byla cibule šalotka, která se v akcích vyskytovala sporadicky, a její akční cena se tak meziročně zvýšila o 54 procent. Běžné ceny cibule loni stouply až na dvojnásobek, důvodem byla horší úroda kvůli suchu a teplému počasí v Evropě.
Zhruba o čtvrtinu naopak zlevnily bio citrony a levnější byla i jablka.