Hlavní obsah

Slavně namontovali značku protisměru a pak už nic. Ministerstvo teď potřebuje další analýzu

Právo, Novinky, Tomáš Volf, ivi

Od začátku března, kdy silničáři s velkou slávou nainstalovali u dálnic první tabule Stop, protisměr, žádné další nepřibyly. S výjimkou jednoho připravovaného umístění na D5 o dalších rozhodne až nová analýza ministerstva dopravy. Kdy bude hotová, zatím nedokáží říci.

Foto: Novinky

Silničáři nainstalovali prvních sedm značek Stop, jste v protisměru, v březnu.

Článek

Auto v protisměru na dálnici v Česku není žádnou výjimkou. Podle statistik špatně najede na dálnici za rok zhruba 300 řidičů, a to jsou jen nahlášené případy. Další takový oznámili minulé pondělí motoristé na D10. [celá zpráva]

Tentokrát naštěstí k nehodě nedošlo, policie dočasně dálnici uzavřela, ale auto nenašla. Jiné případy ovšem dříve skončily zraněním či smrtí. Životy i majetek by mohly pomoci zachraňovat varovné tabule. Ač se v zahraničí osvědčily, stát s jejich rozmisťováním nepospíchá.

„V březnu byla ukončena první etapa osazování. Značení bylo podle návrhu dopravní police instalováno na čtyřech nejrizikovějších místech – dálnice D1 na exitu 41 sjezd od Prahy a exitu 357 sjezd od Brna, dálnice D2 na nultém kilometru z centra Brna a dále na dálnici D6 na exitu 146 sjezd od Karlových Varů,“ shrnula pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Instalace dopravní značky „Stop, protisměr“Video: Novinky

„Nyní nastává druhá etapa, kdy MD ve spolupráci s ŘSD a ministerstvem vnitra provede analýzu stavebního řešení křižovatek, na jejímž základě vznikne metodika, podle níž bude tato značka osazována na dalších místech,“ dodala mluvčí. Jak dlouho taková analýza potrvá, si netroufla odhadnout. Podle ní ale všichni chtějí, aby to bylo „co nejrychleji“.

Do první etapy spadne ještě jeden projekt na úpravu křižovatky na dálnici D5 u Ejpovic, návrh na umístění tabulí už dostaly příslušné úřady.

Není jasné, proč resort dopravy dává místo rychlosti v rozmísťování varovných značek přednost pečlivému prověřování, aby někde cedule nebyly zbytečně.

Pro stát to přitom neznamená žádné extrémní náklady. „Jedna taková značka může vyjít zhruba na 1500 korun,“ řekl již dříve Novinkám mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V březnu odhadoval, že se takových značek u dálnic postupně objeví několik desítek.

Policie chce značky na všech exitech

„Policie ČR zaslalo ministerstvu dopravy již v minulém roce přibližně 130 lokalit, které doporučilo osadit tímto značením. Na základě probíhajících jednání bylo z těchto lokalit vybráno sedm míst, kde došlo v souvislosti s jízdou v protisměru k dopravní nehodě,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí Lenka Sikorová.

„V rámci dalších jednání budeme vzhledem k nahlášeným počtům vozidel v protisměru postupně požadovat instalaci této preventivní dopravní značky na všech exitech směrově rozdělených komunikací, obdobně jako v sousedních státech,“ dodala policejní mluvčí.

V reakci na zveřejněný článek pak v úterý ministerstvo dopravy poslalo nové vyjádření: „Prosazujeme, aby se značení Stop, protisměr objevovalo na všech rizikových místech. Nyní je především na policii, aby požádala silniční správní úřad o další povolení umístění dopravní značky. ŘSD je připraveno okamžitě varovné tabule nainstalovat. K tomu žádná analýza není potřeba,“ tvrdí nyní mluvčí resortu.

S iniciativou zavést značku Stop, protisměr přišly loni právě dopravní policie a BESIP. Inspirovaly se příkladem Německa, Rakouska a Slovenska.

Foto: Národní dálniční společnost

Značky varující před vjezdem do protisměru na Slovensku

Mluvčí slovenské Národní dálniční společnosti Michaela Michalová Novinkám řekla, že na Slovensku jsou tyto varovné tabule osazované především na směrově rozdělené křižovatce, dálnici nebo rychlostní silnici, někdy i na odpočívadle, aby se zabránilo vjezdu do protisměru.

„Téměř na všech uvedených místech, kde to umožňují prostorové možnosti, Národní dálniční společnost tyto tabule osadila,“ konstatovala mluvčí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám