Článek
„Stahujeme z Bratislavy model Karoq. V lednu ještě zůstane výroba na Slovensku, ale v únoru, březnu a asi i v dubnu budeme karoqy dělat v České republice, abychom nahradili výpadek výroby octavií,“ řekl Právu Povšík.
Výrobci loni snížili v obavě z velkého útlumu prodejů kvůli pandemii objednávky čipů, které jsou součástí mnoha zařízení v automobilech. Ty teď však při nečekaně rychlém oživení trhu s auty začínají chybět. O čipy musí navíc automobilky svádět boj s výrobci elektroniky.
Problém s čipy je globální. Výrobu ve své továrně v Louisville už podle CNN zastavila americká automobilka Ford, omezení výroby hlásí i Toyota nebo Nissan.
Škodovek se loni celosvětově prodalo skoro o pětinu méně
„Máme příděl jako Volkswagen a přerozdělujeme si je. Máme jich ale málo. Ze zásob pojedeme plynule ještě v lednu a pak už se to u některých modelů začne zadrhávat. Budeme mít problém s výrobou, budeme muset odbourat nějaké směny a některé vozy dáme do skladu, a jakmile čipy přijdou, budeme je dodělávat,“ řekl Právu Povšík.
Když vyrobíme karoq u nás, vyděláme na marži o 2000 eur více.
Škoda Auto podle jeho odhadu vyrobí kvůli nedostatku čipů za čtvrtletí asi o 32 tisíc aut méně. „Hlavně se to bude týkat octavie a fabie. Máme problém i s radary, nemáme jich dostatek na superby. Ty budeme postupně dokompletovávat,“ vysvětlil.
Karoq z Česka má vyšší marži
Výrobní kapacity tak v Mladé Boleslavi dočasně zaplní produkce karoqů. Jak Povšík zdůvodnil v týdeníku Škodovácký odborář, výroba tohoto vozu na Slovensku je oproti produkci v Česku o dost dražší. „Ostatně každý karoq vyrobený v Bratislavě je nákladnější o zhruba 2000 eur (asi 52 500 Kč),“ napsal Povšík. Právu vysvětlil, že je to hlavně kvůli logistice.
Škodovce chybí čipy, může to zkomplikovat výrobu aut
„Když vyrobíme karoq u nás, vyděláme na marži o 2000 eur více. Když nemáme kapacitu v Česku, vyplatí se i s touto ztrátou vyrábět karoq jinde, protože i tak na tom ještě něco vyděláme,“ řekl.
Škoda Auto bude ale podle jeho slov muset bratislavské továrně zaplatit za přesun výroby odškodné. „Udělali jsme s nimi dohody, teď, když to stahujeme, budeme platit interní koncernovou pokutu za to, že jim neumožňujeme vyrábět karoqy podle smlouvy, ale i přes pokutu se to vyplatí,“ dodal Povšík.
Prodeje loni klesly o pětinu
V loňském roce dodala automobilka 1 004 800 vozů. Kvůli pandemii to bylo meziročně skoro o pětinu aut méně. Největší propad mezi modely nastal u fabie.
Za poklesem dodávek stojí například 39 dní trvající uzavření výrobních závodů a dočasné přerušení prodejních kanálů ve druhém čtvrtletí kvůli pandemii koronaviru.
Na domácím českém trhu klesly dodávky zákazníkům v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. V Číně, na svém celosvětově největším trhu, propadla Škoda Auto meziročně o 38,7 procenta na 173 000 dodaných aut.
Menší pokles dodávek oznámily i další značky koncernu Volkswagen, kam Škoda Auto patří. Samotný Volkswagen snížil prodeje o 15 procent na 5,3 milionu, Audi o 8,3 procenta na 1,69 milionu vozů.