Článek
„Nejspíš v nejbližších dnech dostaneme dopis od vedení, že kdo nemá očkování, můžou ho přesunout na nějaké jiné místo, kde už se necestuje do zahraničí. To by byl každopádně posun směrem dolů,“ potvrdil Právu jeden ze zaměstnanců.
„Když někdo není očkovaný, tak to berou tak, že to je překážka pro výkon určitých pozic, a mohou takového pracovníka přesunout jinam,“ dodal zdroj Práva.
Zájem o očkování se zvyšuje. Tvoří se fronty
Vedení firmy potvrdilo, že se snaží k očkování své zaměstnance přimět. „Od začátku podporujeme očkování jako nejúčinnější způsob, jak se vrátit k normálnímu životu, a proto chceme motivovat a mimořádně ocenit ty kolegy, kteří chrání sebe i své okolí prostřednictvím očkování. Od 1. srpna 2021 je možné vysílat na zahraniční pracovní cesty pouze zaměstnance, kteří mají dokončené očkování proti covidu-19,“ potvrdila mluvčí automobilky Martina Gillichová.
Problém pro tisíce zaměstnanců
Případný přesun by se mohl dotknout mnoha lidí. Do zahraničních závodů koncernu totiž vyjíždějí tisíce zaměstnanců od techniků z vývoje, testování či výroby přes pracovníky laboratoří, marketingu a prodeje a další profese až po management na všech úrovních.
Velká část zaměstnanců však už je očkovaná. Kolik pracovníků vakcínu má, to automobilka nezveřejnila. „Cílem je naočkovat všechny zaměstnance,“ uvedla mluvčí firmy.
Škoda Auto zastavila výrobu, zaměstnanci berou 80 procent platu
Automobilka přitom velmi striktně dodržuje a kontroluje nejrůznější protiepidemická opatření od nošení roušek přes testování po dodržování rozestupů a dezinfekci.
„Přijali jsme přes 80 opatření proti šíření nákazy ve všech areálech firmy a zavedli řadu postupů nad rámec povinných nařízení. Pravidla jsou ve Škoda Auto nastavena obvykle přísněji než vládní nařízení České republiky,“ uvedla Gillichová.
Plošné testování v automobilce
Podle ní v automobilce po dohodě s odbory stále pokračuje plošné testování. „Zaměstnanci provádějí pravidelně nejpozději po sedmi kalendářních dnech antigenní test na pracovišti,“ upřesnila mluvčí.
Tento a příští týden ale zůstává část pracovníků doma. Automobilka velmi výrazně omezila výrobu kvůli kritickému nedostatku čipů. V omezeném množství se vyrábějí jen SUV vozy v závodu v Kvasinách.
Automobilka by se dostala do finančních problémů, pokud by měla odstavených a nedokončených více než 55 tisíc vozů. Běžná kapacita výroby je přitom přes 3,5 tisíce aut za den.
Proto se výroba omezuje, aby se nedokončená auta nehromadila na odstavných parkovištích. Zaměstnanci z výroby jsou doma a pobírají 80 procent platu. Průměrný výdělek tarifních zaměstnanců včetně bonusů je 58 tisíc korun.