Článek
Nový člen vedení má dohlížet na aktivity skupiny ve Spojených státech, kde vznikl nynější skandál s manipulacemi emisních měření u naftových vozů.
O personálních otázkách má v pátek jednat dozorčí rada Volkswagenu. Podle informovaných zdrojů Reuters rada po zasedání oznámí osoby skutečně odpovědné za manipulace a provede změny v nejvyšším vedení. Měla by se také zabývat osobou nástupce generálního ředitele Martina Winterkorna, který ve středu odstoupil z funkce. [celá zpráva]
Budou padat hlavy
Podle zdrojů odvolá dozorčí rada šéfy výzkumu a vývoje u koncernových automobilek Audi a Porsche Ulricha Hackenberga a Wolfganga Hatze. Zproštěn funkce má být i výkonný šéf americké divize skupiny Michael Horn. Volkswagen, Audi ani Porsche se ke zprávě nevyjádřily.
Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Volkswagen v pondělí po zjištění amerických úřadů, že vybavil téměř půl milionu vozů v USA zařízením pro obcházení emisních testů, přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 miliónů svých vozů.