Hlavní obsah

S auty zdraží také povinné ručení

Jindřich Ginter, Právo, Jindřich Ginter

Ceny povinného ručení si podle Broker Consulting POVIndexu drží od dubna tempo zatím jen velmi mírného nárůstu. Průměrná cena za celý trh poskočila pouze o 43 korun na 6530 Kč. Oproti září 2019 je dokonce o 1186 korun nižší. Ceny aut na trhu včetně ojetin ale rostou, a tak experti očekávají, že vzrostou i ceny povinného ručení.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Ilustrační foto

Článek

POVIndex nezahrnuje auta vyšších tříd a léta pojištěné řidiče s bonusy. Pro vysledování trendu monitoruje vývoj cen ručení pro řidiče bez historie s vozem Škoda Octavia 1,6 TDI.

Zdražují-li auta, lze očekávat vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení
Jiří Váchal, Broker Consulting

Auta ale zdražují a to podle odborníků bude mít nevyhnutelně dopad na ceny povinného ručení, když budou muset pokrýt vyšší škody z havárií dražších aut.

„Současné povinné ručení vychází z dlouhodobého pohledu stále výrazně levněji než v minulosti. Zdražují-li automobily, lze ale očekávat i vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení,“ potvrdil analytik Broker Consulting Jiří Váchal.

Finanční poradna: Jak správně pojistit auto a co dělat v případě nehody

Finance

Mezi pojišťovnami se o zvyšujícím se tlaku na povinné ručení hodně mluví. „Lidé si pořizují dražší auta, zdražují i modely nižší střední třídy, a tak i plnění z běžných škod naskakuje. Na jednu stranu pojišťovny drží ceny na poměrně stabilní úrovni kvůli konkurenci, ale na druhou už to dlouho nebude udržitelné,“ řekl Právu obchodník jedné z největších pojišťoven.

„U všech sledovaných pohledů na hodnotu průměrné škody je rostoucí trend za posledních pět a půl roku velmi významný. Průměrná škoda narostla z 25 až 26 tisíc korun na počátku roku 2016 na aktuálních 35 tisíc korun,“ potvrdil vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České asociace pojišťoven Petr Jedlička.

Podle něho od konce roku 2017 do letošního 1. pololetí vychází celkový kumulativní nárůst průměrné škody o 30 procent, přestože souhrnně průměrné pojistné za stejné období narostlo jen o 14 procent. To tedy nedosahuje ani poloviny růstu průměrné škody.

AdBlue pro diesely brutálně zdražil a rychle mizí z pump. Auta se bez něj nerozjedou

Ekonomika

„Škody narůstají kvůli navyšování cen náhradních dílů a technologicky náročnějším vozům. Navíc vše prodražují narušené dodavatelské řetězce,“ shrnul Jedlička.

Například Kooperativa se rozhodla dát klientovi vybrat, kolik za povinné ručení zaplatí. U nové „zelené karty“, kterou řidičům posílá, uvádí dvě ceny: jednu původní a druhou o několik set korun vyšší, každou s jiným variabilním symbolem.

K vyšší ceně přitom nabízí ve službách něco navíc, třeba větší rozsah asistence v případě poruchy nebo nehody, například více hrazených odtahů v rámci ČR za rok.

Rozdíly v regionech
Letos v září vyšlo průměrné roční povinné ručení pro řidiče bez bonusu se Škodou Octavia 1,6 TDI v Praze na 7224 korun, zatímco ve stejném období před dvěma lety byla jeho cena 8849 Kč.
V menším městě o velikosti Benešova vyjde povinné ručení v průměru na 5838 korun. Před dvěma lety za něj řidiči zaplatili 6528 Kč.
Zdroj: Broker Consulting

Výběr článků

Načítám