Článek
POVIndex nezahrnuje auta vyšších tříd a léta pojištěné řidiče s bonusy. Pro vysledování trendu monitoruje vývoj cen ručení pro řidiče bez historie s vozem Škoda Octavia 1,6 TDI.
Zdražují-li auta, lze očekávat vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení
Auta ale zdražují a to podle odborníků bude mít nevyhnutelně dopad na ceny povinného ručení, když budou muset pokrýt vyšší škody z havárií dražších aut.
„Současné povinné ručení vychází z dlouhodobého pohledu stále výrazně levněji než v minulosti. Zdražují-li automobily, lze ale očekávat i vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení,“ potvrdil analytik Broker Consulting Jiří Váchal.
Finanční poradna: Jak správně pojistit auto a co dělat v případě nehody
Mezi pojišťovnami se o zvyšujícím se tlaku na povinné ručení hodně mluví. „Lidé si pořizují dražší auta, zdražují i modely nižší střední třídy, a tak i plnění z běžných škod naskakuje. Na jednu stranu pojišťovny drží ceny na poměrně stabilní úrovni kvůli konkurenci, ale na druhou už to dlouho nebude udržitelné,“ řekl Právu obchodník jedné z největších pojišťoven.
„U všech sledovaných pohledů na hodnotu průměrné škody je rostoucí trend za posledních pět a půl roku velmi významný. Průměrná škoda narostla z 25 až 26 tisíc korun na počátku roku 2016 na aktuálních 35 tisíc korun,“ potvrdil vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České asociace pojišťoven Petr Jedlička.
Podle něho od konce roku 2017 do letošního 1. pololetí vychází celkový kumulativní nárůst průměrné škody o 30 procent, přestože souhrnně průměrné pojistné za stejné období narostlo jen o 14 procent. To tedy nedosahuje ani poloviny růstu průměrné škody.
AdBlue pro diesely brutálně zdražil a rychle mizí z pump. Auta se bez něj nerozjedou
„Škody narůstají kvůli navyšování cen náhradních dílů a technologicky náročnějším vozům. Navíc vše prodražují narušené dodavatelské řetězce,“ shrnul Jedlička.
Například Kooperativa se rozhodla dát klientovi vybrat, kolik za povinné ručení zaplatí. U nové „zelené karty“, kterou řidičům posílá, uvádí dvě ceny: jednu původní a druhou o několik set korun vyšší, každou s jiným variabilním symbolem.
K vyšší ceně přitom nabízí ve službách něco navíc, třeba větší rozsah asistence v případě poruchy nebo nehody, například více hrazených odtahů v rámci ČR za rok.
Rozdíly v regionech |
---|
Letos v září vyšlo průměrné roční povinné ručení pro řidiče bez bonusu se Škodou Octavia 1,6 TDI v Praze na 7224 korun, zatímco ve stejném období před dvěma lety byla jeho cena 8849 Kč. |
V menším městě o velikosti Benešova vyjde povinné ručení v průměru na 5838 korun. Před dvěma lety za něj řidiči zaplatili 6528 Kč. |
Zdroj: Broker Consulting |