Článek
Úsek, jenž výrazně odlehčí souběžné komunikaci 1/33 vstoupil okamžitě do plného provozu. Během chvíle zaplnily oba dálniční směry stovky aut, převážně tranzitních kamionů. „Jde o výrazný posun pro dokončení dálničního spojení Česka s Polskem,“ konstatoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Dílo v režii firem Eurovia, Metrostav, Swietelsky a česko-rakouského konsorcia PORR Bau GmbH, zahrnuje 28 mostů, 4 mimoúrovňové křižovatky a 10 protihlukových dlouhých 8 kilometrů. Mimoúrovňová křižovatka Plotiště u Hradce Králové patří k největším v Česku. „Stavbu se podařilo o půl roku urychlit,“ podotkl Mátl.
Dálniční spojka ukončená za Jaroměří na 113 kilometru v Hořenicích, kde navazuje na silnici do Trutnova, odlehčí spolu s úsekem D35 z Časů do Opatovic nad Labem, otevřeným ve středu, auty nejucpanějším městům Česka Hradci Králové a Pardubicím od tranzitní dopravy.
Jaroměř zůstane ve špičkách, kdy kolony před dvanáctitisícovým městem leckdy dosahují několika kilometrů, nadále přetížená automobily. Náprava přijde teprve s připravovaným obchvatem, jehož stavbu blokuje spor o výkup pozemků.
Otevřel se nový úsek D35
Sjezd z D11 pro vozy směřující na Náchod v Semonicích před Jaroměří patří zvlášť za snížené viditelnosti k nejnebezpečnějším na trase dálničního koridoru. Řidiči jedoucí v přímém směru po mezinárodní silnici 1/33, kde se obvykle jezdí vysokou rychlostí, kterou nyní omezují dopravní značky, budou nuceni dát přednost vozidlům sjíždějícím a najíždějícím na D11.
„Pokud to bude nutné osadíme dálniční sjezdy a nájezdy semafory,“ předjímá královéhradecký hejtman a bývalý dopravák Martin Červíček (ODS).
Koridor Paříž-Moskva dorazí z Jaroměře na 41 kilometrů vzdálenou polskou hranici nejdříve v roce 2027. Poláci plánují kompletně dotáhnout rychlostní komunikaci S3 do Královce u Trutnova v roce 2023, což pohraničním obcím způsobí dopravní komplikace na beztak přetížených státních i okresních silnicích.