Článek
Vedení automobilek se shodla, že budou usilovat o fúzi, po jejímž dokončení by nový subjekt napůl vlastnili stávající akcionáři obou společností. Jinými slovy, pokud někdo vlastní například 10 procent akcií PSA, nově bude vlastnit pět procent akcií sloučeného podniku.
„Obě představenstva dala mandát svým vyjednávacím týmům, aby v příštích týdnech dokončily jednání,” uvedly automobilky ve čtvrtečním prohlášení po jednání vedení obou firem.
Do jedné skupiny by se v případě fúze dostaly značky Peugeot, Citroën, Opel a Vauxhall z PSA Group na straně jedné, a Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia nebo Maserati z Fiat Chrysler na straně druhé.
Fiat Chrysler a PSA jednají o fúzi
Fiat Chrysler podle webu Largest.org loni prodal 4,84 milionu aut, PSA Group 4,13 milionu aut. Spojením by tak vznikl koncern vyrábějící téměř devět milionů aut ročně, čímž by se stal čtvrtým největším producentem na světě.
Tržní hodnota koncernu by podle agentury Bloomberg dosáhla 49 miliard dolarů (přes 1,1 bilionu korun).
Největší světoví prodejci (miliony prodaných aut za rok) | ||
---|---|---|
1. | Volkswagen | 10,83 |
2. | Toyota | 10,52 |
3. | Renault-Nissan | 10,36 |
4. | General Motors | 8,78 |
5. | Hyundai | 7,51 |
6. | Ford | 5,73 |
7. | Honda | 5,27 |
8. | Fiat Chrysler | 4,84 |
9. | PSA | 4,13 |
10. | Suzuki | 3,21 |
Zdroj: Largest.org |
Poté, co ve středu obě automobilky jednání o spojení potvrdily, jejich akcie posílily, u Fiat Chrysleru dokonce o 11 procent. Fúze by automobilkám měla pomoci v době, kdy celosvětová poptávka po autech klesá a čeká je mimořádně nákladný přechod k „samostatnějším“ autům na alternativní paliva.
Automobilce PSA mírně vzrostly tržby na 399 miliard korun
Fiat Chrysler například proto, aby splnil zpřísněné evropské emisní limity pro příští rok a vyhnul se pokutě v objemu miliard eur, spojí své prodejní statistiky s výrobcem elektromobilů Tesla a kalifornské automobilce za to zaplatí až dvě miliardy dolarů (46 miliard korun).
Závisí na Paříži
Iniciativa ke spojení přichází několik měsíců poté, co oba koncerny zkoumaly možnosti společné výroby aut v Evropě, a také potom, co zkolabovala jednání o fúzi mezi Fiat Chryslerem a konkurentem PSA Group, automobilkou Renault.
Ta zkrachovala v červenci, protože neměla podporu francouzské vlády ani japonského partnera Renaultu, automobilky Nissan. Francouzská vláda bude hrát klíčovou roli i v současných jednáních, protože patří s 13,68 procenta mezi největší akcionáře PSA Group.