Článek
Muži v luxusní restauraci La Rosa Náutica dostávají modrý jídelní lístek, kde jsou i ceny nabízených peruánských pochutin. Ženám číšníci nabídnou menu zlaté, kde ceny za jednotlivá jídla uvedeny nejsou.
"Takové věci se můžou zdát neškodné, ale jsou založeny na šovinistickém pojetí světa a pouze umocňují rozdíly mezi muži a ženami," uvedla Liliana Cerrónová z úřadu pro svobodnou soutěž a ochranu duševního vlastnictví (Indecopi), který pokutu podniku uložil.
Ženám to lichotí, tvrdil podnik
Jídelníčky bez ceny "ženám lichotí, zvážíme-li, že je pro ně velmi příjemné užít si romantický večer s partnerem, aniž by se musely starat o cenu služeb", hájili zvyk majitelé La Rosa Náutica. Úřad Indecopi ale takové zdůvodnění odmítl a minulý týden rozhodl, že ženy i muži mají právo být o cenách informováni stejně.
Restaurace La Rosa Náutica, kterou v metropoli vyhledávají hlavně turisté a movití Peruánci, kromě zaplacení pokuty musí okamžitě začít nabízet ženám i mužům stejný jídelní lístek, vyškolit personál a vyvěsit jasné sdělení, že netoleruje diskriminaci.
Rozdílné jídelní lístky pro muže a ženy ale nejsou ničím novým, poznamenává AP. Jsou to ale už desítky let, co celosvětově proslavené restaurace podobné té v Limě od podobných praktik upustily. Ze stejného důvodu se před soudem v 80. letech ocitli majitelé proslulé L´Orangerie v Los Angeles, kteří nakonec souhlasili, že s jídelními lístky jen pro dámy přestanou.
Ačkoli jídelní lístky bez cen pro zvané doporučují i někteří experti na společenskou etiketu, v Česku platí pravidlo, že provozovatel musí zákazníka vždy seznámit s cenou. Dohlíží na to Česká obchodní inspekce. Ta řeší i různé firmy diskriminace. V poslední době informovala hlavně o diskriminaci cizinců v podobě odlišných cen nebo přirážky.