Článek
„Ta se kvůli sankcím Západu ocitá v ojedinělé slevě. Například indickým odběratelům obchodníci nabízeli koncem března ropu Ural se slevou zhruba 45 dolarů oproti světové ceně ropy Brent, která v té době stála kolem 110 dolarů za barel,“ připomněl Kovanda.
Dodal, že MOL má čtyři rafinerie a dva petrochemické závody v Maďarsku, na Slovensku a v Chorvatsku. V Česku provozuje 304 čerpacích stanic, a je tak jejich druhým největším provozovatelem po polské společnosti PKN Orlen, vlastníkovi Benziny.
MOL prodával paliva za cenu přes 95 Kč za litr
Kovanda dal vysokou marži do souvislosti s dramatickým růstem cen pohonných hmot u čerpacích stanic. Podle něj tak vláda mířila vedle, když se zaměřila jen na kontroly marží na pumpách, kde nenašla žádné jejich nadměrné navyšování.
Mluvčí MOL Česká republika Martin Pavlíček Právu řekl, že benzin i naftu pro stanice MOL firma nakupuje z větší části od rafinerií v Česku a z menší části na Slovensku.
Na spotřební daň zatím nedošlo
Ceny pohonných hmot v polovině března vystoupaly na historický rekord, v průměru přes 47 Kč za litr Naturalu 95 a k téměř 50 korunám za litr nafty. Od té doby poklesly, když v neděli se podle společnosti CCS prodával Natural 95 v průměru za 44,27 Kč a nafta za 46,94 Kč.
Vláda na vysoké ceny pohonných hmot zatím reagovala zrušením silniční daně nebo zrušením přimíchávání biosložky. Zrušená daň znamená pro menší auta ročně úsporu v řádu tisíců korun, zrušení biosložky by v budoucnu mohlo zlevnit pohonné hmoty o korunu až dvě za litr.
Ropa zlevňuje, benzín v Česku jde znovu nahoru
Od poloviny března musí rovněž provozovatelé čerpacích stanic informovat ministerstvo financí o svých cenách a to je porovnává se světovými cenami ropy na burze. Kontroly zatím podle ministerstva potřebu regulace neprokázaly.
Stanjura Právu nedávno řekl, že by vláda mohla ještě navrhnout snížení spotřební daně u nafty. Evropská legislativa ji však podle něj umožňuje srazit nejvýše o 1,50 koruny za litr.