Článek
„Jedná se o největší propad od krize v roce 2009. Ne všem odvětvím se však dařilo špatně,“ konstatoval ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ Radek Matějka.
Na výrazném propadu se podle něj podepsal především výpadek výroby ve druhém čtvrtletí. V dubnu poznamenaném první vlnou protipandemických restrikcí došlo k meziročnímu propadu výroby o 33,7 procenta.
Ke konci roku však byla situace o poznání lepší, i když to neplatí o všech odvětvích průmyslu stejně. „Automobilový průmysl koncem roku doháněl, co v předešlých měsících zameškal, a právě díky výrobě automobilů a navazujícím odvětvím vykázala koncem roku česká průmyslová produkce mírný růst,“ doplnila vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ Veronika Doležalová.
I tak automobilový průmysl celoročně poklesl o 12,3 procenta. Podle Sdružení automobilového průmyslu (SDA) výroba osobních aut v Česku loni klesla o 19,2 procenta na 1,15 milionu vozů, což odpovídá úrovni roku 2014.
Prodej aut v Česku v lednu klesl o 23 procent
Naopak celoroční nárůst zaznamenal farmaceutický průmysl o 2,6 procenta nebo papírenský průmysl o 4,1 procenta.
Podniky začínají ve stále větší míře trápit problémy v dodavatelských řetězcích
„Začátek letošního roku bude i nadále ve znamení solidní průmyslové aktivity. Indexy podnikatelských nálad naznačují pozitivní vývoj průmyslové produkce i pro leden,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
„Podniky však ve stále větší míře začíná trápit kapacitní omezení a problémy v dodavatelských řetězcích v kombinaci se zrychlením cen vstupů. Oproti tomu poptávka v podobě nových zakázek zůstává na vysokých hodnotách,“ dodal.