Hlavní obsah

Problémy dreamlinerů obestírá tajemství, přepětí v tom není

New York/Tokio

Za nedávným požárem letadla Boeing 787 Dreamliner společnosti Japan Airlines v prostoru akumulátoru pomocné energetické jednotky APU nebylo přepětí vzniklé při přenabití lithium-iontové baterie. Uvedl to v neděli americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB).

Foto: Reuters

Inspektor bostonských hasičů zkoumá břicho dreamlineru, kde hořelo.

Článek

"Prozkoumání zápisníku letových údajů (černé skříňky) z letounu B-787 JALu ukazuje, že baterie APU nepřesáhla napětí 32 voltů, pro které je navržena," stojí ve zprávě NTSB. Úřad bude v hledání příčiny problémů pokračovat. Hodlá například prověřit systém dobíjení baterií, napsala agentura Reuters.

Podle japonských odborníků je příčinou problémů s bateriemi jejich velké zatížení způsobené tím, že oproti ostatním letounům spotřebují dreamlinery daleko víc elektrické energie. Americký výrobce letadel oznámil, že výroba letadel sice bude pokračovat, ale dodávky zákazníkům budou zastaveny, dokud se nepodaří problém s bateriemi vyřešit.

Zrušené lety

Na potíže Boeingu 787 Dreamliner doplácejí jejich provozovatelé. Japonská letecká společnost All Nippon Airways (ANA) v pondělí oznámila, že zruší od středy do neděle dalších 123 domácích a 18 mezinárodních letů. Opatření se podle agentury Reuters dotkne více než 18 000 cestujících. Zatím se ale stále neví, v čem je problém s akumulátory, kvůli nimž byl provoz supermoderních letadel pozastaven.

Foto: ČTK/AP

Cestující museli z letadla evakuovat po skluzavkách.

Ze stejného důvody se do vyjasnění příčin potíží s bateriemi společnost ANA již dříve rozhodla zrušit 72 jiných letů v těchto dnech. V pondělním prohlášení podle Reuters uvedla, že počítá se zrušením dalších letů koncem měsíce, což upřesní v nejbližších dnech.

Kontrola výrobce akumulátorů

Pozornost se nyní soustředí na výrobce akumulátorů, japonskou společnost GS Yuasa, která je hlavním dodavatelem autobaterií na japonský trh a dodává i akumulátory do hybridních aut ale také výrobcům elektroniky. Podle japonské tiskové agentury Kjódó v ní proběhne kontrola.

Foto: Issei Kato, Reuters

Sídlo výrobce akumulátorů GS Yuasa

V elektronice a v mobilních telefonech se však dříve objevily problémy s Li-on akumulátory, které se přehřívaly a mohly i explodovat. Boeing se rozhodl pro Li-on baterie kvůli úspoře hmotnosti. Dreamliner je lehčí a má nižší spotřebu, což mu dává výhodu před konkurenty.

Související témata:

Výběr článků

Načítám