Článek
TSK ale žádné popelářské vozy nemá, pouze si pronajímá malé multikáry na svoz odpadkových košů. Navíc samotné Pražské služby nemají dostatek vozů.
„Denně se v ulicích metropole pohybuje zhruba 100 vozidel naší společnosti určených ke sběru komunálního odpadu. Od listopadu bude potřeba zajistit dalších 40 svozových vozidel, 45 řidičů a zhruba 100 popelářů,“ řekl Novinkám mluvčí Pražských služeb Radim Mana.
Vedení společnosti podle něj podniklo potřebné kroky a vozy budou připraveny v termínu. Nechtěl ale upřesnit, od koho je získá, zda si je pronajme či koupí. Odůvodnil to možným poškozením společnosti při jednání s dodavateli.
Podle informací Novinek Pražské služby o poskytnutí vozů s dosavadními subdodavateli nyní jednají.
Plán kritizuje opozice
„Jediným legálním postupem je podle mě veřejná soutěž. Takhle hrozí, že to zarazí antimonopolní úřad,“ řekl Novinkám bývalý pražský radní Petr Štěpánek.
Někteří subdodavatelé se již v této věci na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obrátili.
„Máme zde skutečně dvě stížnosti od firem zabývajících se svozem komunálního odpadu na postup hlavního města Prahy. Vyžádali jsme si od hlavního města informace k případu, řekl Novinkám mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Na otázku, zda by ÚOHS mohl svoz přes TSK zarazit, jen obecně uvedl, že „zadavatel nese plnou zodpovědnost za to, že jeho postup bude v souladu se zákonem o veřejných zakázkách“.
Pozdě, ale přece
Praha nakonec minulý týden tendr na svoz a likvidaci odpadu na čtyři roky za 4,4 miliardy bez DPH ve věstníku veřejných zakázek vypsala, vybrat vítěze ale v nejlepším případě potrvá měsíce.
„Výběrové řízení měli udělat už před rokem, to je jak opencard. Oni se vždycky čtrnáct dní před termínem probudí a začnout o řešit,“ komentuje Štěpánek.
Zavalení Prahy odpadky se neobává. „Kolaps by to nebyl, protože jsou Pražské služby tak obrovské, takže by to nějak zvládly i s méně vozy nebo jich několik dokoupí. Ale drhlo by to,“ dodal.