Článek
Osm procent lidí nákup potravin v e-shopu alespoň vyzkoušelo, devět procent zákazníků tak nakupuje občas a 1,6 procenta pravidelně. Účastníky průzkumu od nákupů po internetu nejvíce odrazuje cena za dopravu, největší výhodu spatřují v pohodlí.
V e-shopech lidé nejčastěji kupují trvanlivé a mražené potraviny, nealkoholické nápoje nebo sladkosti, stoupá ale i zájem o ovoce a zeleninu.
Jako nejdůležitější kritérium při nákupu potravin uvedlo 44 procent zákazníků kvalitu. Pro třetinu nakupujících je u potravin rozhodující cena, jejich počet se ale snižuje. Stále častěji se lidé řídí složením potravin - to jako hlavní kritérium uvádí 18 procent kupujících, nejvíce za poslední čtyři roky.
Téměř 90 procent Čechů sleduje alespoň částečně původ potravin, které kupuje.
K neplánovaným nákupům lákají hlavně slevy
„Důraz na český původ potravin je u nakupujících silný napříč generacemi," uvedl partner KPMG Karel Růžička odpovědný za sektor potravinářství a nápojářství.
Roste také obliba potravin pocházejících ze zemí EU, preferuje je téměř desetina respondentů. Zboží z EU preferují ale více mladí Češi než starší generace, ukázal průzkum. Muži jsou k původu potravin o něco lhostejnější než ženy.
TIP: Slevy na jednom místě
Porovnat slevy z letáků a ceny v obchodech pomáhá web Kupi.cz.
Na nákup si 71 procent zákazníků píše nákupní seznamy. Velká část z nich však nakupuje nad jejich rámec; v průzkumu to uvedlo 66 procent z těch, kteří seznamy využívají. Nejčastěji je přiměje k nákupu dalších položek slevová akce - přiznává to 39 procent tázaných.