Hlavní obsah

Policie by měla zkoumat spolčení úředníků a firem, vyzývá Pošvářová

Právo, Radim Vaculík

Protikorupční policie by měla znovu a pořádně prověřit možné spolčení či skryté dohody někdejších zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavebními či projektovými firmami při předražené výstavbě opakovaně kritizovaného úseku dálnice D47 v Ostravě a jejím okolí.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Bývalá šéfka kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová

Článek

Shodly se na tom bývalá šéfka kontroly kvality na ŘSD Miloslava Pošvářová a první náměstkyně ministryně spravedlnosti Hana Marvanová. Té v současnosti dělá Pošvářová poradkyni.

Detektivové přitom většinu podnětů ze strany Ředitelství silnic a dálnic odložili s tím, že se žádný trestný čin nestal, přestože státní podnik vyčíslil například jen u čtyř mostů v Ostravě škodu na celkem 350 miliónů korun na nedodané či zaměněné oceli, jak Právo včera informovalo.

Detektivové nic nenašli

Rozhodnutí policistů navíc posvětil i dozorový ostravský žalobce s tím, že žádný koordinovaný postup mezi bývalými pracovníky ŘSD a zhotoviteli staveb policie nezjistila. Podle mínění Pošvářové se ale vyšetřovatelé případným napojením státních zaměstnanců na soukromé firmy téměř nezabývali.

„Myslím si, že by asi bylo vhodné prověřit, zda náhodou nedošlo k nějakému obohacení a zda nebyli nějakým způsobem spolčeni, ale je tam problém v tom, že o tom ani jeden, ani druhý asi mluvit nebudou,“ míní Pošvářová.

Ostatně takové podezření je i v podnětu ŘSD pro policii i v následné stížnosti proti odložení věci, v níž jeho zástupci uvedli, že „zjištěné skutečnosti nasvědčují systematickému jednání vedenému osobami projektanta, technického dozoru investora a zhotovitele“.

Klíčoví úředníci už v ŘSD nepracují

Za ŘSD byl správcem staveb Tomáš Mráček, který působil ve státním podniku jako vedoucí technické dozorčí správy.

Podle Pošvářové je právě on zodpovědný za celou situaci, protože ŘSD stavbu v průběhu roku 2008 převzalo a bez větších výhrad zaplatilo.

„Oni říkají: Vy jste tam měli správce stavby, což znamená, že jste o tom jeho prostřednictvím věděli a vy jste s tím souhlasili. A teď po několika letech nám říkáte, že jsme to dělali špatně. Tak jste si tam měli dát někoho jiného, kvalifikovanějšího nebo někoho, komu můžete lépe věřit,“ podotkla Pošvářová s tím, že stejně argumentovala i policie a žalobce Radim Sobek.

Policisté se podle dostupných informací zajímali spíš o Mráčkovu někdejší kolegyni z brněnského závodu ŘSD Květuši Kuncovou, která byla mostní specialistkou, měla pod dozorem některé ze stavěných mostů a kontrolovala možné závady či změny.

Mráček ani Kuncová už u ŘSD nepracují, první z nich prý zamířil loni do jedné soukromé stavební firmy na severu Moravy, zaměřené mimo jiné rovněž na výstavbu silnic. Právo se ho neúspěšně tento týden snažilo opakovaně kontaktovat.

Ze státního do soukromého

Druhá jmenovaná odešla už v říjnu 2007, nicméně s Mráčkem ještě poté o dva roky později v rámci stavby dálnice spolupracovala, když dohlížela na opravu jednoho mostu.

O kvalitě postavených mostů na policii následně vypověděla, že byla odpovídající, „spíše to byl lepší průměr“.

Jenže ŘSD upozorňuje ve svých podáních na její nevěrohodnost kvůli tomu, že Kuncová v době policejního prověřování pracovala pro SHP TS, a. s., což je dceřiná společnost generálního projektanta všech mostů, firmy Stráský, Hustý a partneři.

Do případu se vloží ministerstvo spravedlnosti

Žalobce však výpověď Kuncové označil za logickou a pravdivou a výtku stěžovatelů ohledně jejího napojení na projektanty stavby za nedůvodnou.

Do případu se nyní nejspíše vloží i samo ministerstvo spravedlnosti, jak Právu sdělila Marvanová, která uvedla, že si resort může od nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana vyžádat informace o věci a v případě nějakých pochybností žádat nápravu.

„Nemyslím si, že už s tím nemůžeme nic dělat. Budeme to v rámci ministerstva tento týden řešit,“ řekla Právu Marvanová.

Výběr článků

Načítám