Článek
Parní lokomotiva s označením 475.101, laiky zvaná Šlechtična a znalci zase Pětasedma, potřebovala nutnou opravu. Její tendr, zásobník vody a uhlí byl ve špatném stavu. Tak špatném, že nakonec nezbylo nic jiné, než vyrobit nový.
Původní tendr byl v tak špatném stavu, že nezbylo nic jiného než vyrobit nový
”Vzhledem ke zjištěnému stavu už oprava skutečně nebyla možná, a proto padlo rozhodnutí o stavbě zcela nového tendru, jen s využitím některých opravených částí původního,“ řekl Právu Josef Vednolský z Centra historických vozidel Českých drah.

Nový tendr parní lokomotivy krátce po dokončení.
Tendr vyrobili v Přerově, do Lužné dorazil vloni v září a po dokončení vlastní lokomotivy vznikl znovu funkční celek. „I lokomotiva potřebovala nějaké opravy, ty zase udělali naši lidé v Lužné, v tamější základně Centra historických vozidel ČD. Po odzkoušení, zvážení a dalších úkonech se opravená lokomotiva vydala vlastní silou v pátek na cestu do Brna,“ dodal Vendolský.
České dráhy se chystají snižovat mzdy a propouštět

Šlechtična přenocovala v Praze a v sobotu vyjela na cestu. Nostalgici ČD zveřejnili na sociálních sítích plánovaný jízdní řád a tak spousta fanoušků i rodin s dětmi zamířili ke kolejím a na nádraží, kde podle plánu měla parní lokomotiva zastavit.
„Cesta dopadla v pořádku. Lokomotiva se vrátila zpět do Brna. Bude tam, připravená odvézt jakýkoliv zvláštní vlak, který si u nás někdo objedná,“ připomněl Vendolský. Kolik jich bude a kam případně pojede, záleží na mnoha okolnostech. Třeba na vývoji koronavirové pandemie, která už vloni notně vyškrtala kalendář plánovaných jízd. A pak samozřejmě záleží i na obvyklé brzdě plánů – dostatku peněz.
Odkázal peníze
Peníze limitují i opravy historických vozidel. Brněnské parní lokomotivě vlastně pomohl i jeden z těch, kdo se o ni starali.
Petr Tuček, dlouholetý kapitán lodi Dallas, trávil mnoho času při péči o historická vozidla. Staral se a udržoval železniční vozy, jezdil jako průvodčí a nakonec i pomáhal s obsluhou lokomotivy.
Pendolina jsou kvůli covidu odstavená, cestující se svezou výjimečně

Když před několika lety zemřel, odkázal v závěti značnou sumu na péči o historická železniční vozidla. Částka, která měla pomoci opravě vlaků, přesáhla více než půldruhého milionu korun. „Byl to velmi nezvyklý počin. Peníze pana kapitána pomohly opravě jiné parní lokomotivy. Ale i proto bylo možné dát dohromady peníze na opravu Šlechtičny. A věříme, že lidem v Brně, a nejen tam, přinese příjemné zážitky na historických jízdách,“ připomněl Vendolský