Článek
Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,9 bodu na hodnotu 87,7 a indikátor důvěry spotřebitelů o jeden bod na 84 bodů. Důvěra spotřebitelů v březnu sice klesala pomaleji, výrazněji ale klesla v minulých měsících.
Všechny tři indikátory jsou výrazně nižší v meziročním srovnání. Souhrnný indikátor byl ještě před rokem na hodnotě 95,1, poklesl tedy o 8,1 bodu. Index důvěry spotřebitelů klesl meziročně z hodnoty 100,9 o 16,9 bodu. Nálada podnikatelů potom meziročně klesla o 6,2 bodu.
Zavření průmyslových podniků o Velikonocích? Je to ve hře

„Část obchodu a určité segmenty služeb jsou z důvodu epidemie stále uzavřené a eventualita krátkodobého lockdownu se snáší i nad doposud téměř nedotčeným průmyslem,” uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
„Výrazná míra nejistoty v podnikatelské sféře se tak v posledních měsících odráží ve značně kolísající důvěře v ekonomiku,“ dodal.
Jediné odvětví, kde důvěra stoupla, je stavebnictví. Indikátor důvěry v této oblasti vzrostl o 1,8 bodu na 116,4. Meziročně je však důvěra ve stavebnictví nižší.
Česká ekonomika se loni propadla nejvíce v historii

„Pandemický vývoj, dlouhotrvající uzavření ekonomiky a časté změny v platných opatřeních zasáhly důvěru hned v několika klíčových segmentech. Nejvíce důvěra podnikatelů klesla ve vybraných službách včetně bankovnictví, kde indikátor důvěry poklesl o 5,1 bodu na 76,8 bodu,” uvedl k výsledkům průzkumu hlavní ekonom skupiny Roklen Pavel Peterka.
„V sektoru služeb posiluje názor, že současná poptávka je nedostatečná a že v dalších třech měsících nedojde k jejímu výraznému oživení. Poklesu nálady se nevyhnul ani průmysl, který od začátku roku hlásí problém s nedostatkem výrobních vstupů,” dodal ekonom.
Kolínská Toyota zastaví na dva týdny výrobu

„Pomalé tempo vakcinace a stále odsouvaný konec lockdownu ekonomiky se negativně podepisují na náladě spotřebitelů, která v březnu meziměsíčně klesla potřetí v řadě. Dopady pandemie živí nejčastěji obavy ze ztráty zaměstnání. Podíl spotřebitelů, kteří mají obavu ze zhoršení vlastní finanční situace a růstu cen, zůstává v březnu ve srovnání s únorem stejný,” uzavřel Peterka.