Článek
Generální ředitel Magny Siegfried Wolf však po jednání upozornil, že obě strany ještě musí vyjednat detaily dohody. Oficiální podpis dohody očekává do pěti týdnů. Podle dohody Magna získá v Opelu podíl 20 procent a dalších 35 procent získá její partner v konsorciu, ruská banka Sberbank. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu.
GM si ponechá 35 procent a zbývajících deset procent získají zaměstnanci. Podle dohody zůstanou v provozu všechny čtyři továrny v Německu. Magna dříve uváděla, že bude nucena propustit 2500 z celkem 25 000 zaměstnanců firmy v Německu.
Nesnadné rozhodnutí
Podle Steinbrücka nebylo rozhodnutí jednoduché a pro stát představuje velká rizika. Ta je ale prý možné před daňovými poplatníky hájit. Nabídka na překlenovací úvěr v objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy Kč) má však být poslední. I přes to, že se blíží volby, prý stát dalšími financemi nepomůže. Tím chce dát vláda najevo, že se nenechá vydírat.
Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstaly pouze Magna a Fiat. Italská automobilka však v pátek oznámila, že sice o Opel má i nadále zájem, odstupuje však od pátečních jednání, protože se jí nelíbí podmínky vlády. Magna byla již dříve médii považována za favorita.
Dohoda mezi GM a Magnou je prvním krokem k zajištění budoucnosti Opelu. Historie firmy sahá až do 19. století, nyní je pod kontrolou GM asi 80 let. Vláda se snažila zachránit Opel ještě předtím, než GM požádá o ochranu před věřiteli. To by se mohlo stát již v pondělí.
Expanze do Ruska
Magna plánuje využít Opel hlavně k expanzi v Rusku, které bylo před vypuknutím krize nejrychleji rostoucí automobilovým trhem v Evropě. Konsorcium má v plánu spolupracovat s ruským výrobcem aut Gaz a vyrábět v Rusku a východní Evropě více než milion vozů. Magna má ve 25 zemích 70 000 zaměstnanců a vyrábí komponenty a systémy pro jiné přední světové automobilky, mimo jiné pro vozy Mercedes a BMW.
Obě firmy a německá vláda rámcové dohody, podle níž Magna převezme v německé automobilce většinový podíl, dosáhly v již pátek. Pokud by dohoda nebyla uzavřena, skončila by podle DPA firma s největší pravděpodobností v konkurzu. Stejně jako mateřská GM i Opel se dostal do problémů kvůli globální krizi, která prudce snížila poptávku po autech, napsaly agentury AP a Reuters.