Článek
Covid gastro se vztahuje na období od 9. října do 10. ledna. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) začalo přijímat žádosti do programu od pondělí 18. ledna, podávat je bude možné až do 1. března.
Systém se však podle zkušeností žadatelů celý první týden po spuštění potýkal s častými výpadky a podle vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu server dokonce vyhořel: kvůli tomu došlo ke ztrátě části dat, někteří žadatelé tak budou muset celý proces opakovat.
Systém žádostí do Covid programů nefunguje, vyhořel server
Kolik peněz je možné čerpat
Všechny provozovny uzavřené kvůli pandemii koronaviru budou mít nárok na dotaci na každého zaměstnanců 400 korun za den. Pomoc bude možné čerpat i na spolupracující osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Každému provozu bude započítáno tolik dní, kolik musel mít kvůli vládním restrikcím zavřeno.
Podpora činí 400 korun na každého zaměstnance a každý den, kdy vládní opatření omezovala provoz.
Přehledně: Jak stát pomůže lidem a firmám
Na které zaměstnance se příspěvek vztahuje
„V případě zaměstnanců na částečné či zkrácené úvazky si žadatel započítá příslušný koeficient jako přepočet na plný pracovní úvazek, počítají se zaměstnanci, za které bylo za říjen 2020 zaplaceno pojistné na účet příslušné správy sociálního zabezpečení,” stojí na webu MPO.
Jako zaměstnanci se nepočítají tzv. dohodáři, tedy lidé, kteří pracují na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti. Právě tato forma spolupráce je přitom právě v gastronomii velmi častá.
MPO přitom na svém webu tvrdí, že příspěvkem chce provozovatelům poskytnout podporu „na provoz a udržení podnikatelské činnosti, jako jsou osobní náklady, náklady na materiál, služby (vč. např. leasingu), odpisy, daně a poplatky, splátky úvěru, režijní náklady”. Přesto vláda touto podmínkou výraznou část podniků z programu předem vyřadila.
Nové kompenzace: na co mají nárok uzavřené provozovny
Covid gastro: Jak poslat žádost
O dotaci v rámci programu Covid-gastro lze zažádat prostřednictvím informačního systému přístupného z Portálu AIS MPO. Podle informací projektu Hlídač státu ale byla aplikace od svého spuštění (18. 1.) následující čtyři dny nedostupná 50,57 procenta času, z čehož nejdelší z neustálých výpadků trval celých 16 hodin.
Před zahájením prací v portálu je pak kromě nutnosti obrnit se trpělivostí nezbytné zřídit si aktivní identitu fyzické osoby (účet), tzv. eIdentitu. Všechna potřebná potvrzení a formuláře jsou pro žadatele připraveny v informačním systému.