Článek
Ocelové prvky mostních konstrukcí sice mají mít rezavou patinu, skutečnost je však taková, že ocel, za jejíž antikorozní úpravu si stát připlatil, minimálně u jednoho z mostů přes Odru nekontrolovaně koroduje, což může mít za následek problémy se statikou, upozornil Radiožurnál.
Za problémem mostů může být i konflikt zájmů provázející stavbu a údržbu. Mosty projektovala pro stavbaře firma Stráský, Hustý a partneři. Stejnou projekční kancelář si najalo i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby mosty zkontrolovala a odhalila možné problémy v záruční době. Rozhlas upozornil, že kancelář měla inspekční činnost zanedbávat. Ta své pochybení, stejně jako problémy rezavějících konstrukcí, odmítá. ŘSD o nedostatečné kontrole ví.
"Z mého pohledu je to jasný střet zájmů. Ty mosty nejsou v pořádku a není to o nedostatečné údržbě. Právě je to i o věcech stavebních a konstrukčních vadách,“ citoval Radiožurnál šéfa ŘSD Reného Porubu.
Nekorodující ocel, která je o 1600 až 1900 korun na tunu dražší než běžná ocel, se tak může v konečném důsledku ještě více prodražit.
Ač dražší, měla by být v důsledku vlastně levnější, protože se nemusí natírat speciálními přípravky proti korozi. Proto ji ŘSD zvolilo.
Zvlněná dálnice
Dálnice do Ostravy se od svého uvedení do provozu potýká i se zvlněnou vozovkou. ŘSD se pře se zhotovitelem, kterým je společnost Eurovia, o to, zda je na vině nevhodně použitý podkladový materiál nebo špatná údržba. Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru přišel na 4,3 miliardy korun. Bylo na něm nalezeno 900 vad.
Podle společnosti Eurovia je důvodem zvlnění chemická nestabilita materiálu. Podle ŘSD však Eurovia použila jiný materiál, než jaký byl dojednán.
Obě společnosti se přou o to, zda má v podloží komunikace co dělat vysokopecní struska, hlušinová sypanina a takzvaný studený odval, jehož součástí je stavební suť, menší kousky dřeva a PVC. Při kontrolních vrtech byly v podloží nalezeny celé pneumatiky. Podle Eurovie si však ŘSD takovýto materiál objednalo.