Článek
Revoluci v dopravě připravil František Křižík, který v roce 1891 v rámci Jubilejní výstavy postavil první elektrickou dráhu. Ta vedla z Letné k Výstavišti a měřila 800 metrů. O několik let později začal konkurovat koňským dráhám, když zavedl několika kilometrovou linku spojující Libeň a Vysočany.
Od začátku dvacátého století šel vývoj poměrně rychle dopředu. A došlo i na změnu jízdy vlevo na pravé straně. Původně se jezdila veškerá doprava vlevo. Od roku 1939 se to změnilo a začalo se jezdit vpravo. V Praze to bylo konkrétně 26. března. Kuriozitou byl Liberec, kde auta jezdila tehdy vlevo, ale tramvaje vpravo.
Na počátku šedesátých let se začaly sériově vyrábět tramvaje typu T3, které v různých modifikacích jezdí po Praze do teď. Ty jsou v posledních letech postupně nahrazovány vozy z dílny Plzeňské škody Holding s designem Porsche. Budoucnost pražské dopravy je v nové tramvaji s designem od architekta Patrika Kotase.
:. V roce 1885 připomínala tramvaj spíše jezdící výletní stánek. Tažená byla koněm.
:. První elektrická tramvaj v Čechách jezdila ze Stromovky na Letnou na začátku devadesátých let 19. století. Dráhu postavil František Křižík.
:. V roce 1896 se proháněla Prahou z Libně do Vysočan motorová tramvaj soukromé elektrické dráhy Františka Křižíka. V roce 1907 dráhu koupily pražské Elektrické podniky (dnešní Dopravní podnik).
:. V Košířích provozoval soukromou dráhu starosta Matěj Hlaváček v roce 1897. O tři roky pozdějiji koupily Elektrické podniky (dnešní DPP).
:. Vůz městského dopravního podniku samostatného města Královské Vinohrady v roce 1897. Ještě v témže roce podnik koupily Elektrické podniky.
:. Nejstarší vůz pro Elektrické podniky (dnes DPP) v roce 1897. Vozy byly čtyřosé.
:. Salonní motorový vůz vyrobený z propagačních důvodů firmou Ringhoffer, měl atypické uspořádání interiéru se stolky a křesílky. (1901)
:. Takto se proháněla tramvaj v roce 1907 ve Vysočanech.
:. Po roce 1907 byl sjednocen nátěr tramvají na bílo-červený (původně byly vozy jen zelené, později část bílo-červená); na snímku vůz z roku 1897 s novým nátěrem kolem roku 1910.
:. Na začátku dvacátých let 19. století Prahou jezdily již třívozové stroje.
:. Typický motorový vůz (vlak MV 470) z počátku 20. let 20. století, podobné jezdily už během první světové války.
:. Typická souprava z pražských ulic složená z motorového obousměrného vozu a dvou vlečných typu „plecháč“ (1928). Takové vlaky jezdily až do roku 1974.
:. Další typická souprava z počátku 30. let minulého století z pražských ulic s vlečným vozem přezdívaným krasin, takové vlaky rovněž jezdily do roku 1974.
:. Jednosměrný vůz z roku 1936 přezdívaný ponorka, protože byl zcela uzavřený (za jízdy měl zavřené dveře). Do roku 1939 se jezdilo vlevo.
:. Podobný vůz jako ponorka, měl troje dveře, přezdívka mevro vznikla proto, že v té době v Praze byla Mezinárodní Výstava Rozhlasu (1948).
:. První čtyřnápravový podvozkový velkoprostorový vůz řady T, tyto vozy byly postupně vyřazovány v letech 1976-1983.
:. První prototyp nejrozšířenějšího vozu v Praze, sériové dodávky té-trojek začaly v roce 1962.
:. Tramvaj T3SU (modifikace vozu T3) se lišila způsobem označení linky a některými detaily interiéru (například uzavřenou kabinou řidiče), tento typ vozů byl vyráběn pro Sovětský svaz (proto označení SU). (Foto z roku 2007).
:. Tříčlánkový obousměrný vůz, jezdí dodnes (avšak s novým nátěrem), část vozů byla nedávno rekonstruována. Model KT8D5 z roku 1985
:. Od roku 1995 byl zaváděn nový typ klasické tramvaje odvozený od té-trojky, ale s jiným designem. Model T6A5.
:. Hezký vůz, ale ve skutečnosti neúspěšný typ z ČKD, který měl četné závady a nebyl nakonec schválen do trvalého provozu. Nízkopodlažní model RT6N.
:. V zásadě rekonstruovaná klasická té-trojka s novou elektrickou výzbrojí a upraveným interiérem (a moderním elektronickým orientačním systémem) – rekonstrukce probíhají od roku 2000; snímek z roku 2006 na barrandovské trati. Model T3R.P.
:. Nízkopodlažní tramvaj z Plzně. Model 14T z roku 2005. Škoda Holding na ní pracoval s designéry od Porsche.
Všechy fotoky: Archív DPP
:. Budoucnost: Návrh designu nové tramvaje pro Prahu. Foto: Škoda Holdin