Článek
Bezobalový prodej z plnicích stanic začala během listopadu ve vybraných prodejnách nabízet drogerie Rossmann. Od jara totéž testuje konkurenční dm drogerie. Lidé tak mohou nakupovat třeba aviváž, šampony nebo sprchové gely.
„Při příchodu do prodejny si zákazník vybere prázdnou lahev libovolného výrobku a naskenuje její kód přímo v plnicí stanici. Ta mu po naplnění lahve vygeneruje etiketu, která zákazníka zároveň informuje o datu spotřeby daného produktu. Pak už zbývá lahev zašroubovat a za výrobek zaplatit. Efekt snížení množství plastů se projeví s každým dalším doplněním drogerie do této stejné lahve,“ uvedla mluvčí drogerií Rossmann Olga Stanley.
Pokladní následně označí zákazníkovi nově naplněnou nádobu samolepkou s poděkováním za doplnění. Takto označenou lahev si při příštím nákupu donese zákazník opět přímo do obchodu a využije ji k dalšímu doplnění. Poprvé za nádoby zaplatí jednotnou cenu 19,90 Kč.
Plastová brčka i tyčinky do uší skončí, potvrdily členské státy EU
Cílem je snížit spotřebu plastových materiálů a odpadů v přírodě. Společnost na základě vypracované studie uvádí, že kdyby všechny české domácnosti přešly v daných kategoriích produktů na drogerii bez obalu, ušetřily by přibližně pět tisíc tun plastových obalů za rok.
Do zakoupených prázdných nádob si mohou zákazníci natočit zatím osm různých produktů. Nabízet je budou prodejny v Praze, Brně, Liberci, Českých Budějovicích nebo Pardubicích.
Lidé mají zájem
Konkurenční dm drogerie letos na jaře odstartovala pilotní provoz plnicích stanic na ekologické prací a čisticí prostředky v prvních dvou prodejnách v Praze.
„Díky velkému ohlasu ze strany zákazníků byl počet prodejen, ve kterých tyto plnicí stanice jsou, zdvojnásoben,“ řekl ve čtvrtek Novinkám mluvčí dm drogerie Jiří Peroutka. V únoru příštího roku chce tuto možnost drogerie rozšířit do všech krajských měst. Kromě Česka tento koncept funguje také v dalších třech zemích, kde působí, a to v Rumunsku, na Slovensku a v Rakousku.
Obchody prodávající zboží bez obalu začaly v Česku vznikat v posledních letech hlavně ve velkých městech jako v Praze či Brně. Zboží, které prodávají, je buď na váhu, kusy, nebo ve vratných obalech. Zákazníci si mohou nosit i vlastní sklenice nebo krabičky.