Článek
Výsledky za finanční rok, který skončil v březnu, jsou ale lepší než únorová prognóza firmy, ve které Nissan čekal ztrátu 205 miliard jenů. Důvodem bylo oživení prodeje v Číně a snížení nákladů. Čistá ztráta se pak snížila na 448,7 miliardy jenů z 671,22 miliardy v předchozím roce.
Automobilka však musí pokračovat v restrukturalizaci a ve snižování nákladů po opuštění předchozí expanzivní strategie, kterou prosazoval bývalý šéf Carlos Ghosn. Ten byl v roce 2018 propuštěn po zatčení a obvinění z finančních podvodů.
Nissan vyvinul spalovací motor s 50% účinností, ale má to háček
Globální automobilový průmysl bojuje od konce loňského roku s nedostatkem čipů. Tuto situaci nedávno zhoršil požár v japonské továrně na čipy a výpadek elektřiny v Texasu, kde se nachází mnoho továren na výrobu čipů. Nissan musel kvůli problémům s čipy snížit výrobu svého nejprodávanějšího kompaktního modelu Note v Japonsku a učinit krátkodobou úpravu výroby v Severní Americe.
V nynějším fiskálním roce, který začal v dubnu, automobilka očekává vyrovnané hospodaření na provozní úrovni. Analytici počítají se ziskem 241,7 miliardy jenů, uvedla agentura Reuters. Odhad čisté ztráty se pohybuje na úrovni 60 miliard jenů.
Partnerem Nissanu je francouzská automobilka Renault, která v něm vlastní podíl 43,4 procenta. Renault v loňském roce vykázal rekordní ztrátu osm miliard eur (204,3 miliardy Kč), zejména kvůli ztrátám japonského partnera.