Článek
Varovné zvonění. Náraz. Vteřiny ticha. A pak zoufalá snaha o záchranu života. Často marná. Okamžik nepozornosti, který dokáže obrátit život několika lidí zcela naruby. A navíc většinou úplně zbytečně. Pod koly tramvají přitom umírá stále více lidí.
Jen v loňském roce se počet obětí srážky tramvaje s chodcem v Praze vyšplhal na rekordních osm. Předloni přitom zemřelo při těchto nehodách o pět lidí méně, v roce 2016 pak na pražských kolejích vyhasly dva lidské životy.
Situace je tedy více než alarmující, a tak se Dopravní podnik Praha (DPP) rozhodl cestující varovat prostřednictvím kampaně Neskákej mi pod kola.
V ulicích mohou potkat speciální žlutou tramvaj s černým polepem. Její přední část zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život, a v zadní části je umístěn slogan, z něhož mrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“
ROK | POČET SRÁŽEK TRAMVAJE S CHODCEM | POČET ÚMRTÍ |
---|---|---|
2013 | 82 | 6 |
2014 | 90 | 4 |
2015 | 99 | 4 |
2016 | 75 | 2 |
2017 | 111 | 3 |
2018 | 104 | 8 |
Zdroj: DPP |
Hlavním cílem kampaně rozhodně není cestující pražskou hromadnou dopravou vyděsit, ale naopak je varovat a připomenout jim, že nepozornost je může stát i život. Prostřednictvím výrazného a možná i šokujícího polepu je chce odradit od zbytečného riskování.
Ubrzdit soupravu je takřka nemožné
„Mnoho lidí si stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější kampani podaří zachránit byť jen jeden jediný lidský život, bude mít smysl,“ říká generální ředitel DPP Petr Witowski, jenž také upozorňuje, že samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky v uších, kteří přijíždějící soupravu často neslyší.
Ubrzdit rozjetý kolos je přitom takřka nemožné, a to i za použití nouzové brzdy, kdy navíc může dojít ke zranění cestujících. Jen málokdo si uvědomuje, jak málo může řidič tramvaje v okamžiku, kdy mu do cesty nečekaně vstoupí chodec, udělat.
„Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesátikilometrové rychlosti činí zhruba čtyřicet dva metry, při zatížení ještě více,“ říká Tomáš Neřold z Besipu a připomíná, že při srážce s chodcem je fatální chyba právě na straně samotného nepozorného přecházejícího.