Hlavní obsah

Neskákej mi pod kola! varuje chodce v Praze žlutá tramvaj

Právo, Novinky, Pavla Franzkiová
Praha

Fatálních srážek tramvají s chodcem přibývá, loni při nich v Praze zemřelo osm lidí. Dopravní podnik se rozhodl cestující varovat. Žlutočerná tramvaj má lidem připomenout, že nepozornost a zbytečné riskování je může stát život. Tramvaj začala jezdit tento týden na lince číslo 10.

Foto: Aleš Berný, ČTK

Pražský dopravní podnik (DPP) vyšle do ulic města speciálně polepenou tramvaj (na snímku z 27. března 2019), která má chodce upozornit, že na přechodu nemají před tramvají přednost.

Článek

Varovné zvonění. Náraz. Vteřiny ticha. A pak zoufalá snaha o záchranu života. Často marná. Okamžik nepozornosti, který dokáže obrátit život několika lidí zcela naruby. A navíc většinou úplně zbytečně. Pod koly tramvají přitom umírá stále více lidí.

Jen v loňském roce se počet obětí srážky tramvaje s chodcem v Praze vyšplhal na rekordních osm. Předloni přitom zemřelo při těchto nehodách o pět lidí méně, v roce 2016 pak na pražských kolejích vyhasly dva lidské životy.

Foto: Aleš Berný, ČTK

Důvodem je rostoucí počet lidí, kteří zemřeli po střetu s tramvají. Zatímco v roce 2017 to byli v hlavním městě tři lidé, v loňském roce osm.

Situace je tedy více než alarmující, a tak se Dopravní podnik Praha (DPP) rozhodl cestující varovat prostřednictvím kampaně Neskákej mi pod kola.

Foto: Aleš Berný, ČTK

Důvodem je rostoucí počet lidí, kteří zemřeli po střetu s tramvají. Zatímco v roce 2017 to byli v hlavním městě tři lidé, v loňském roce osm.

V ulicích mohou potkat speciální žlutou tramvaj s černým polepem. Její přední část zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život, a v zadní části je umístěn slogan, z něhož mrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“

ROKPOČET SRÁŽEK TRAMVAJE S CHODCEMPOČET ÚMRTÍ
2013826
2014904
2015994
2016752
20171113
20181048
Zdroj: DPP

Hlavním cílem kampaně rozhodně není cestující pražskou hromadnou dopravou vyděsit, ale naopak je varovat a připomenout jim, že nepozornost je může stát i život. Prostřednictvím výrazného a možná i šokujícího polepu je chce odradit od zbytečného riskování.

Ubrzdit soupravu je takřka nemožné

„Mnoho lidí si stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější kampani podaří zachránit byť jen jeden jediný lidský život, bude mít smysl,“ říká generální ředitel DPP Petr Witowski, jenž také upozorňuje, že samostatnou kapitolou jsou chodci se sluchátky v uších, kteří přijíždějící soupravu často neslyší.

Foto: Aleš Berný, ČTK

Důvodem je rostoucí počet lidí, kteří zemřeli po střetu s tramvají. Zatímco v roce 2017 to byli v hlavním městě tři lidé, v loňském roce osm.

Ubrzdit rozjetý kolos je přitom takřka nemožné, a to i za použití nouzové brzdy, kdy navíc může dojít ke zranění cestujících. Jen málokdo si uvědomuje, jak málo může řidič tramvaje v okamžiku, kdy mu do cesty nečekaně vstoupí chodec, udělat.

„Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesátikilometrové rychlosti činí zhruba čtyřicet dva metry, při zatížení ještě více,“ říká Tomáš Neřold z Besipu a připomíná, že při srážce s chodcem je fatální chyba právě na straně samotného nepozorného přecházejícího.

Foto: Aleš Berný, ČTK

Související témata:

Výběr článků

Načítám