Článek
„Insolvenční správce nám sdělil, že má vážné zájemce o sklad v Kraillingu a v dohledné době chce sklad prodat,“ potvrdil v pondělí Právu mluvčí Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Jakub Linka.
Dál se komplikuje i oprava vlečky
O naftu v hodnotě asi 1,2 miliardy korun tím ale Česká republika podle něj nepřijde. „Zdůrazňuji, že se jedná pouze o sklad, v žádném případě ne o naftu v něm uloženou,“ vysvětlil mluvčí. Přesto se podle něj jedná o výraznou komplikaci. „Pro nás je to vážná situace, protože bychom se mohli v přípravě na odvoz nafty dostat do bodu nula,“ konstatoval Linka.
Správa státních hmotných rezerv navíc stále čeká na informaci od společnosti Strabag, za jak dlouho a za kolik peněz může opravit v Kraillingu havarijní vlečku, přes niž se má česká nafta ze skladu odvážet. „Vlečku sice opravit chceme, ale někdo bude muset například podat žádost o stavební povolení,“ uvedl Linka.
Kvůli nové situaci pojede do Německa s insolvenčním správcem v nejbližší době jednat předseda SSHR Pavel Švagr. „Pravděpodobně to bude ještě tento týden,“ informoval Linka. Insolvenční správce v půlce února stanovil termín převozu české nafty do 30. dubna. To ale Švagr označil za zcela nereálné. Železniční vlečka u skladu je rozbitá a po silnici se takové množství nafty odvézt nedá.
Česko si nárokuje 1,8 miliardy korun
Místní úřady pustí do klidové zóny v Kraillingu jen pět cisteren denně, pro transport je jich přitom třeba 2500. Je tedy více než pravděpodobné, že areál bude prodán dříve, než Češi stihnou naftu odvézt. Zájemce o koupi areálu zatím insolvenční správce tají.
S Möllenem se Česká republika pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Kromě hodnoty samotné nafty SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 miliónů Kč a dalších až 300 miliónů požadují české celní a daňové úřady. Česko si tak celkem nárokuje až 1,8 miliardy Kč.