Hlavní obsah

Nejsou lidi. Firmy platí dopravu, někdy i bydlení

Nedostatek lidí na trhu práce nutí stále více firem po celé republice lákat pracovníky nejen na vyšší mzdy, ale často i zajišťováním dopravy do práce nebo příspěvky na bydlení.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Ilustrační foto

Článek

Například společnost Brose, která má závod v Kopřivnici, zavedla pro zaměstnance svozovou dopravu zdarma už při založení závodu před patnácti lety. Chtěla tak umožnit zaměstnancům snadnou dopravu do práce ze starého závodu v Rožnově pod Radhoštěm.

„Od té doby jsme však přidali další trasy podle bydliště našich zaměstnanců. V současné době denně vypravíme 21 autobusů,“ řekl personální ředitel Brose CZ Petr Kulík s tím, že od ledna 2018 firma navíc zavedla příspěvek na dopravu.

„Zaměstnanci si tak mohou zvolit, zda využijí svozovou dopravu, nebo si nechají vyplácet příspěvek. Ubytování nabízíme učňům, kteří se vzdělávají v našem programu s prvky duálního vzdělávání pro budoucí mechatroniky,“ doplnil Kulík.

Na severu Moravy a ve Slezsku dotuje cesty do práce například i automobilka Hyundai Motor z Nošovic na Frýdecko-Místecku.

Dotují autobus

„Zaměstnancům, kteří jezdí do práce autobusem, dotujeme jízdné v plné výši. K dopravě jsou využívány linky veřejné autobusové sítě, zřizované krajským úřadem, automobilka žádné vlastní autobusy neprovozuje. Tuto službu využívá asi patnáct procent zaměstnanců,“ uvedl mluvčí automobilky Petr Vaněk s tím, že ročně dá společnost do dotací jízdného sumu v řádu jednotek milionů korun.

Podpořit dojíždění zaměstnanců za prací a zastavit odliv lidí z regionu chce i vedení Moravskoslezského kraje. Letos rozdal více než dvě stě karet ODIS obyvatelům Karviné, Havířova a Orlové, aby mohli zdarma cestovat v integrovaném systému ODIS po celém kraji.

Příspěvek na dopravu do zaměstnání nabízí i firma Faurecia z obce Úherce v Plzeňském kraji. I přes sto kilometrů dojíždějí lidé za prací ve skladech velkých firem v Praze. Svážet je tam autobusy se rozhodly v minulých letech internetový obchod Amazon či řetězec Tesco. Třeba v Královéhradeckém kraji dopravuje zaměstnance do svého závodu v Kvasinách automobilka Škoda Auto.

Vedle zajišťování dopravy se firmy v boji o zaměstnance stále více starají i o jejich bydlení. Třicetiletá projektantka Pavla pracuje několik let pro velkou stavební firmu v Praze. Ačkoliv to podle ní není v podniku úplná samozřejmost, firma si ji udržuje tím, že jí přispívá na bydlení, což jinak dělá spíše pro zaměstnance ve vyšších pozicích.

„Se spolubydlící sdílíme třípokojový byt v činžovním domě v Praze 7. Na bydlení doplácím jen část, zhruba čtvrtinu. Ten byt podniku není, pronajímá si ho a platí za něj. Můj podíl mi strhávají z výplaty,“ popsala Právu.

Od příspěvku až po hypotéku

Různé formy podpory bydlení pro své zaměstnance používá třeba i šest společností Bosch Group, které působí v sedmi městech ČR. „Od příspěvku na nájem přes hypoteční program, bezúročné půjčky až po pronajímání několika desítek bytů zvláště pro potřeby náboru kvalifikovaných odborných zaměstnanců,“ sdělil Právu mluvčí Bosch Group Pavel Roman.

Firma podle něj pronajímá byty od komerčních subjektů. „Hradíme běžné nájemné a zaměstnancům jsou byty poskytovány buď zdarma, nebo za snížené nájemné jako benefit,“ dodal s tím, že na dopravu ale Bosch nepřispívá.

Benefit v podobě finanční pomoci poskytují i Třinecké železárny. Peníze však nejsou určeny jako příspěvek na dopravu či bydlení, ale jde o bezúročné půjčky na pořízení bytu či rekonstrukci bydlení. „Může se to týkat například výměny oken, otopného systému, střešní krytiny a dalších oprav,“ doplnila mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková.

Na bydlení zaměstnancům přispívají i veřejné instituce. Například Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně, jejímž zřizovatelem je Zlínský kraj. „Při obsazování klíčových pozic poskytujeme v některých případech i příspěvky na bydlení,“ uvedl mluvčí nemocnice Egon Havrlant.

Zdravotnické zařízení má k dispozici i vlastní ubytovny. „V těch můžeme zajistit bydlení až dvěma stům zaměstnanců, přičemž nabízíme až tři měsíce ubytování zdarma,“ dodal Havrlant. Zlínská nemocnice patří se zhruba dvěma tisíci zaměstnanci k největším zaměstnavatelům na východě Moravy.

Příspěvky poskytuje i stát
Od dubna 2016 mohou lidé žádat na Úřadu práce (ÚP) o příspěvek na dojíždění do práce.
Dosud o něj požádalo 9550 zájemců, ÚP schválil zhruba 6300 žádostí. Nejvíce zájemců bylo v Moravskoslezském (2390), Olomouckém (2288), Ústeckém (1022) a Jihomoravském (929) kraji.
ÚP většinou přiznal měsíční částku ve výši 1500 Kč. Podpoření pracovníci nejčastěji dojíždějí do práce 10 až 25 km, jsou mezi nimi lidé nejrůznějších profesí.
Lidé mohou žádat také o jednorázový příspěvek na přestěhování se za prací ve výši 50 000 Kč. Zatím o něj na ÚP požádalo 378 lidí. Schváleno bylo 180 žádostí, další se posuzují.
Nejvíce žádostí o příspěvek na přestěhování se za prací bylo podáno v Moravskoslezském (87), Olomouckém (82), Zlínském (45) a Jihomoravském (42) kraji.
S délkou dojíždění do práce je podle loňského průzkumu personální agentury Grafton Recruitment nespokojeno 30 procent Čechů, což je o sedm procentních bodů víc než o rok dřív.
Z průzkumu dále vyplynulo, že s rostoucím počtem pracovních nabídek také klesá ochota Čechů ke stěhování za prací. Dvě třetiny Čechů by ke stěhování nepřiměla ani zajímavější práce, ani vyšší mzda.

Anketa

Přispívá vám firma na dopravu nebo bydlení?
Na dopravu
7,3 %
Na bydlení
0,4 %
Na oboje
1,1 %
Nic mi neplatí
91,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6670 čtenářů.

Výběr článků

Načítám