Článek
Česká pošta vidí budoucnost služeb v automatizaci, již dříve uvedla, že díky moderním technologiím chce podnik během šesti let snížit potřebný počet pracovníků o sedm tisíc ze stávajících 30 tisíc.
„Nelze donekonečna spoléhat na nové zaměstnance, kteří ale reálně na trhu práce nejsou. Záměrem České pošty je nahradit neobsazená pracovní místa automatizovanými prvky, díky kterým zákazníci sami a rychle vyřídí vybrané poštovní služby,” uvedl v úterý podnik v tiskové zprávě.
První ze samoobslužných kiosků představil obchodní ředitel České pošty Martin Vránek na konferenci v Mikulově.
„Automatizované prvky ve službách se stávající běžnou součástí dennodenního života. V hypermarketu se již nikdo nepozastavuje nad tím, že svůj nákup uhradí bez fyzické přítomnosti pokladní,“ uvedl Vránek.
Technologie se má stát standardem
Interaktivní kiosek, který představili, podle něj názorně ukazuje technologie a postupy, které budou na pobočkách České pošty v nejbližších letech standardem. Jejich podoba ale není definitivní. „Jako státní podnik budeme vybavení samoobslužných zón vybírat veřejnou zakázkou. Finální vzhled samoobslužných zón bude jiný, technologické principy ale zůstanou zachovány,“ dodal.
V první fázi umožní samoobslužné zóny podat listovní zásilku či balík, nebo podat žádost o zřízení služby SIPO.
V praxi bude na pobočce České pošty umístěn kiosek, který bude vybavený dotykovou obrazovkou, kamerou, skenerem a tiskárnou. Interaktivní softwarové rozhraní umožní klientům, aby se obsloužili sami, zároveň ale nabídne i možnost spojení s pracovníkem, který zákazníkům v rámci videohovoru poradí s vyřízením poštovní služby.
Pošta má v současnosti 3200 poboček, postupně jich chce část převést na partnery, soukromníky.