Článek
Radní rovněž uložili Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby zaktualizoval dokument týkající se rekonstrukce náměstí. O návratu tramvají na náměstí se mluví několik let, v minulosti byla proti radnice Prahy 1.
Po délce Václavského náměstí tramvaje přestaly jezdit v roce 1980, na místě kolejí jsou dnes záhony a jen pár metrů kolejí s historickými vozy jako připomínka. Tramvaje od té doby náměstím už jen příčně přejíždějí.
IPR loni projednával jiné tři varianty vedení nové tramvajové tratě - kdy jedna zajížděla do horní třetiny náměstí a dvě linky se jej dotýkaly u Muzea a vedly kolem hlavního nádraží. Radnice nyní otevírá cestu k návratu tramvají do větší části náměstí.
Vedení hlavního města asi před dvěma měsíci zadalo vypracování projektu tramvajových kolejí od křižovatky ulic Vinohradské a Škrétovy k muzeu. „Dnes jsme navázali, kdy zadáváme DPP, aby začal též projektovat trať od budovy muzea po výhybky do ulice Vodičkovy a Jindřišské," řekl Scheinherr.
Na projektu bude DPP spolupracovat s architektonickou kanceláři Cigler-Marani, která před více než deseti lety zvítězila v architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí. Tramvajová trať bude podle dokumentu, který schválili radní, uvedena do provozu ještě před zahájením oprav zbývajících částí náměstí.
Místo pro demonstrace
Kudy přesně po náměstí koleje povedou, zatím není jasné. Podle Scheinherra to bude součástí vypracovaného projektu. V minulosti koleje vedly po obou stranách pomníku svatého Václava.
„Každopádně myslíme na to, aby se kvůli každé malé demonstraci nemusel zastavovat provoz tramvají," řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu).
Součástí přípravných prací bude také prozkoumání stavu stropních desek stanice metra C Muzeum, nad kterou by tramvaje po náměstí projížděly.
Město bude muset při návratu tramvají na náměstí vybudovat trolejové vedení a koleje a napojit je na Vinohradskou třídu i trať, která kříží střed náměstí. V horní části by vznikla nová zastávka. Dořešit je ještě nutné souběh s budováním tzv. kolektoru, v němž jsou inženýrské sítě.