Článek
Unikátní výhybky umožní na tomto úseku modernizované trati z Přerova do Bohumína zvýšit rychlost ze 100 na 160 kilometrů v hodině. Na české železniční síti byly použity vůbec poprvé. Novinářům to ve čtvrtek řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Kolejová spojka u Prosenic se po položení výhybek prodlouží ze 157 na 307 metrů. Modernizovaný úsek za 220 milionů korun bude zprovozněn v červenci.
„Momentálně máme v naší železniční síti odbočky s maximální rychlostí 100 kilometrů v hodině. Ta je skutečně limitní. Jezdí se i nižšími rychlostmi. Tady však už vlaky zpomalovat nebudou,“ uvedl Svoboda s tím, že unikátní jsou nejen mechanické části výhybek, ale i kombinace elektronických a hydraulických přestavníků.
Židlochovická lokálka obnoví provoz
„Je to zkrátka zcela nové a já myslím, že to přinese jenom pozitiva,“ zdůraznil.
Výhybky tohoto typu, které jsou i odolnější oproti opotřebení, nejsou běžné ani v zahraničí. Třeba v Rakousku je jich podle něj jen pět. „U nás by se mohly použít na připravovaných vysokorychlostních tratích. Konkrétní lokalitu vybranou nemáme. Minimálně na koridorové tratě při velké investici však určitě patří,“ dodal Svoboda.
Na výhybky naváže montáž nových technologií, práce na trakčním vedení a na úpravách zabezpečovacího zařízení. To vše bude dokončeno v červenci. Celá stavba, jejíž součástí je i modernizace samotné stanice Prosenice, bude dokončena v březnu příštího roku.