Článek
Kolem druhé hodiny odpoledne úsek slavnostně otevřeli zástupci pražského magistrátu společně s pracovníky dopravního podniku. První souprava s cestujícími vyjela z Ládví asi ve čtvrt na pět.
„Trasa Praze pomůže, hlavně místním lidem, protože nemusí už cestovat do práce auty nebo autobusy, což je hlavně ve špičce velmi pomalé," řekla Novinkám cestující Libuše Vránková.
Na konečné trasy C v Letňanech vznikl nový uzel, kde je velké záchytné parkoviště a budou odtud vyjíždět i příměstské linky. "Denně ušetřím na jedné cestě deset minut, protože nebudu muset stát s autem na semaforech ve městě," řekl Antonín Petrák z Brandýsa nad Labem.
Od pátku pak vlaky budou jezdit podle nového jízdního řádu.
Cestující ve stanici metra Střížkovfoto: Právo/Petr Blahuš
Otevření nového úseku s sebou přináší rozsáhlé změny v pozemní dopravě. Městský obvod devět přijde o třináct autobusů. Zrušeny budou linky číslo 145, 146, 156, 158, 168, 175, 187, 201, 274, 349, 358, 366 a 399. Některé ústřední linky, například 140 nebo 177, zůstanou zachovány. Trasa se změní například lince 233. Dosud jezdí z Palmovky do Čakovic, nyní bude začínat až v Letňanech.
foto: Mapy.cz/Ondřej Lazar Krynek
Beze změny zůstanou linky číslo 103, 109, 140, 144, 151, 152, 162, 169, 177, 195, 200 a 202. |
Jediným větším problémem nového metra je pokrytí mobilním signálem. Dopravní podnik se totiž dohaduje s mobilními operátory kvůli novým smlouvám za pronájem pro potřebnou techniku. Doposud platili tři operátoři společnou roční smlouvu na pokrytí všech stanic 94 tisíc korun. Nyní podnik požaduje 22 miliónů korun.
:. Pohled do depa na stanici Letňany, nové konečné stanici linky C. Vodeo: stream.cz
Vybudování tří stanic, tedy Proseka, Střížkova a Letňan stálo zhruba 15 miliard korun, jak Novinkám přednedávnem řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Konečná cena přitom bude vyšší, protože se do ní promítnou náklady na výkup pozemků a další položky.
Cestující v metru ve stanici Letňanyfoto: Právo/Petr Hloušek
Stanice Syslová
Obyvatelé Letňan si během výstavby stanice stěžovali, že metro bude zastavovat uprostřed polí a nazvali si jej "metro pro sysly". Stanice totiž sousedí s letňanským letištěm, které je chráněnou oblastí právě proto, že zde žijí syslové. V okolí stanice není žádná zástavba a k sídlišti je to několik zastávek autobusem.
Někteří obyvatelé jsou ale naopak rádi, protože čtvrť nezaplaví více aut a autobusů.
Nové stanice metra stály 15,5 miliardy korun. Zdroj: Stream.cz
V Letňanech by se navíc jako v prvním obvodu v Praze měl připravovat projekt metrobusů, tedy speciální linkové vedení. To počítá s úpravami v pozemní městské hromadné dopravě.
:. MHD v pražských Letňanech od 9. května
Co by měl být metrobus: |
---|
Jedná se o upřednostnění páteřních linek autobusů na území Prahy. Autobusy by měly mít často společné zastávky s tramvajemi. Na silnicích budou pro ně vyhrazeny speciální pruhy a jezdit by směly i po tramvajových kolejích. Podle Filipa Drápala z Ropidu by tak autobusy neměly stát v kolonách, a nabírat tak zpoždění. Projekt se teprve připravuje a jeho realizace potrvá roky. |