Hlavní obsah

Maloobchodu se v listopadu dařilo, tržby u oděvů a obuvi rostly o 284 procent

Aktualizováno

Maloobchodní tržby v Česku loni v listopadu meziročně stouply o 13,2 procenta po říjnovém revidovaném růstu o šest procent. Zvýšily se podeváté po sobě, na meziroční srovnání má vliv omezení prodeje kvůli epidemii koronaviru v roce 2020. Vyplývá to z informací Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Tržby za nepotravinářské zboží tak kvůli omezenému prodeji v loňském roce v listopadu vzrostly téměř o čtvrtinu. Stouply také u pohonných hmot, u potravin stagnovaly.

V listopadu 2021 mohly být maloobchodní prodejny otevřeny, upozornila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. „To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů,“ dodala.

Internetovým obchodům tak tržby meziročně vzrostly o 0,6 procenta, naproti tomu prodejnám s oděvy a obuví se zvýšily o 283,5 procenta, obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci téměř o polovinu, s výrobky pro domácnost skoro o třetinu a prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky o více než pětinu.

Třetina firem čeká letos lepší tržby

Ekonomika

„Lidé mají chuť utrácet úspory z koronavirové krize. Neodrazuje je ani vysoká inflace. Výsledkem jsou obří nárůsty tržeb obchodníků,“ vysvětlil obrovský nárůst v tržbách obchodníků hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura mohl sehrát roli i jiný faktor. „Částečně ale za vysokou listopadovou dynamikou maloobchodních tržeb mohla stát snaha uspíšit předvánoční nákupy v obavách z možných vládních restrikcí, což by se pak projevilo v relativně slabších útratách za prosinec,“ řekl.

Předloňskému podzimnímu uzavření maloobchodních prodejen se vyhnuly právě jen obchody se základním sortimentem, třebas  potravinami či léky a dalším vybraným zbožím. Opatření zavedené proti šíření koronaviru platilo po celý listopad, od 22. října do 2. prosince.

Výběr článků

Načítám