Článek
„Reforma penzijního systému se tak bude týkat i jeho. Jde o to, být konzistentní a jít příkladem,“ komentoval v neděli prezidentovo rozhodnutí jeho mluvčí.
Macron se gestem snaží oslabit kritiku penzijní reformy, která se projevuje mimo jiné několikatýdenní stávkou a protestními akcemi organizovanými odbory.
Řada zaměstnanců po sjednocení systému přijde o výhody takzvaných zvláštních režimů. Macron proto chce dát najevo, že jednotný systém je spravedlivý a výjimkou by neměl být ani prezident
Kromě prezidentské penze se vzdá i doživotního místa v Ústavní radě, kam je každý prezident jmenován automaticky. Člen této rady si přijde na dalších 13 500 eur měsíčně (340 tisíc korun). Jde o nejvyšší instituci soudní moci ve Francii.
Proč Francouzi stávkují aneb Důchod v 52 letech v ohrožení
Kvůli penzijní reformě Francouzi stávkují a demonstrují od 5. prosince. Smyslem plánované reformy je sjednotit velmi nepřehledný a roztříštěný veřejný důchodový systém.
Části zaměstnanců systém v rámci takzvaných zvláštních režimů přiznává výhody. Tyto zvláštní režimy v praxi znamenají, že veřejných důchodových systémů je ve Francii v podstatě 42.
Vlastní systém mají například zaměstnanci v energetickém sektoru, právníci nebo třeba pařížská opera.
V rámci reformy chce premiér Édouard Philippe zavést jeden univerzální systém pro všechny zaměstnance. Věk odchodu do důchodu se má vypočítávat v rámci bodového systému podle toho, kolik let člověk skutečně odpracoval.
Do důchodu o pět až deset let dříve
Zaměstnanci státního železničního dopravce SNCF jsou v současném systému zdaleka nejprivilegovanější vrstvou a o své postavení by neradi přišli.
Francouzští strojvedoucí chtějí do důchodu v 52 letech, stávka způsobila chaos
Oficiální věk odchodu do penze je ve Francii 62 let. Část zaměstnanců drah má ale nárok na penzi už v 52 letech, to se týká především strojvedoucích.
Zatímco většině důchodců se výše penze vypočítává z průměru za posledních 25 let zaměstnání, zaměstnancům SNCF se počítá pouze z průměru jejich mzdy za posledních šest měsíců. S ohledem na inflaci i pravidelné zvyšování platů ve veřejné sféře to pro ně znamená výrazně vyšší důchody.
Dřívější odchod do penze se ale týká všech pracovníků železniční společnosti včetně třeba pokladních. Nejpozději mají zaměstnanci SNCF nárok v 57 letech.