Článek
„Spotřebitelé tak získají přehled o kvalitních potravinách, což výrazně usnadní jejich výběr,“ řekla novinářům ve čtvrtek Iva Málková ze sdružení Stop obezitě (STOB). Logo nemá zatím žádná česká firma.
Hlavními kritérii, který výrobek musí splňovat, aby se mohl uvedeným logem pyšnit, je přísné dodržení transmastných kyselin, nasycených mastných kyselin, tedy tuků, které zvyšují riziko nemocí srdce a cév, na které v ČR umírá nejvíce lidí.
Dále bude hodnocen obsah soli, cukru a v některých kategoriích i energie a obsah vlákniny.
Logo je mezinárodní
„Ve světě získalo značku přes 160 společností pro více než 4000 produktů, z nich 600 je čerstvé ovoce a zelenina,“ uvedl bývalý český eurokomisař a předseda správní rady Choices International Foundation Pavel Telička.
Věří, že pro lidi v Česku se stane logo stejně běžným vodítkem jako jinde v zemích EU. Logo je totiž mezinárodní, pouze text je v českém jazyce.
Málková uvedla, že život člověka ze 60 procent ovlivňuje životní styl a z toho 30 procent výživa. Proto je tak důležitá. Podle průzkumu 56 procent lidí nevěnuje pozornost nutričním a energetickým hodnotám uvedeným na obalech a stejné množství lidí si myslí, že tyto údaje jsou nepravdivé.
Ředitelka společnosti Vím, co jím Alexandra Krausová uvedla, že nezávislá komise než udělí logo pečlivě prozkoumá výrobek. Výrobky bude vybírat buď sama nebo se do akce mohou přihlásit výrobci potravin a dát svůj produkt ke zkoumání. Pokud bude vyhovovat zdravé výživě na základě uvedených kritérií, zaplatí poplatek 6000 korun za rok a za výrobek. Po dvou letech výrobek bude znovu přezkoumán, zda nedošlo ke změnám.
Logo naopak nedostanou výrobky, v nichž je přes půl procenta alkoholu, doplňky stravy, výrobky, které se užívají jen pod lékařským dohledem, a potraviny pro děti mladší jednoho roku.