Článek
Nejvíce zákazníků Bohemia Energy, ale následně i dalších menších dodavatelů, přešlo ke společnosti ČEZ. Podle mluvčí skupiny Alice Horákové zůstává v DPI přibližně 19 tisíc odběratelů z původních více než 383 tisíc, v přepočtu na procenta se jedná zhruba o pět procent zákazníků.
Ke společnosti E.ON přišlo téměř 200 tisíc lidí, přičemž na standardní produkt stále nepřešlo 13 tisíc z nich. Podle mluvčí Martiny Slavíkové část z nich spekuluje nad cenou a stále vyčkává. Jindy se ale jedná o starší lidi, kteří třeba ani nevědí, že do DPI spadli, nebo nevědí, jak svou situaci vyřešit.
Poradny pro finanční nouzi se kvůli prudkému zdražení energií plní lidmi
„Zhruba tisícovka z nich s námi i přes veškerou naši snahu nekomunikuje. Při komunikaci s klienty v DPI využíváme všechny dostupné komunikační kanály – od dopisů přes SMS (případně volání) až po e-maily. V některých případech, zvláště u zranitelné skupiny zákazníků, využíváme i spolupráce s distribuční společností EG.D z naší skupiny, jejichž pracovníci se v některých případech snaží kontaktovat zákazníky přímo v místě bydliště,“ řekla Novinkám Slavíková.
E.ON kvůli tomu dokonce od prosince objíždí města, aby lidem pomohl s přechodem na standardní produkt. „Pomoci se podařilo několika desítkám klientů v režimu DPI, kteří buď dostali informace, které potřebovali, nebo si mohli na místě sjednat novou smlouvu, pokud chtěli. V lednu jsme podobným způsobem navštívili i Nové Město na Moravě,“ dodala Slavíková s tím, že zástupci E.ONu se ještě v průběhu ledna a února chystají do měst jako Otrokovice, Bučovice, Žďár nad Sázavou, Humpolec nebo Moravské Budějovice.
ERÚ bude odebírat elektřinu od ČEZ ESCO. VZP a ÚOHS nového dodavatele ještě nevybraly
Stejný problém ohledně komunikace se zákazníky řeší také Pražská energetika (PRE). Ta se původně starala zhruba o 70 tisíc klientů. „Těch, kteří opravdu nereagují, je asi sedm tisíc. Toto číslo se však každý týden snižuje přibližně o jeden tisíc, jak se snažíme tyto lidi neustále obvolávat, posíláme jim SMS a e-maily, aby přešli na standardní smlouvy,“ sdělil Novinkám mluvčí PRE Petr Holubec.
V plusu o 10 tisíc klientů
Zároveň dodal, že jiného dodavatele se standardním produktem si našlo asi 24 tisíc zákazníků. „My jsme získali z jiných distribučních území pro odběr elektřiny a pro odběr plynu téměř 34 tisíc zákazníků z celé ČR, takže naše bilance je aktivní,“ dodal.
U dodavatele innogy bylo po pádu Bohemia Energy zhruba 240 tisíc klientů, dalších šest tisíc přibylo po konci menších dodavatelů. „Celkem aktuálně evidujeme necelých 11 tisíc zákazníků v režimu DPI,“ řekl Novinkám za innogy Pavel Grochál.
ERÚ chce upravit dobu v režimu DPI a zpřesnit pravidla pro zálohy
Pár tisíc lidí pak setrvává v DPI také u Pražské plynárenské. „Z původních 40 tisíc máme v režimu DPI asi tři tisíce zákazníků. Zbylá část si již našla svého nového dodavatele, z větší části zákazníci zůstali u nás,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí Miroslav Vránek.
Na přechod z režimu DPI na standardní produkt má zákazník ze zákona šest měsíců. Od pádu Bohemia Energy už uplynula více než polovina tohoto času. Pokud si lidé do půl roku nového nenajdou, spadnou do tzv. černého odběru. V takovém případě jim hrozí pokuta nebo v krajním případě i trestní řízení, přesáhne-li škoda deset tisíc korun.