Článek
„Hledali jsme řešení, které by přineslo nezbytnou úsporu z hlediska budoucího zadlužování státu. Zároveň jsme chtěli přinést alternativu, která by neodváděla žádné cestující z dopravy, a která by byla sociálně citlivá a zároveň by dokázala adresovat pomoc těm, kdo ji nejvíce potřebují,“ řekl Kupka na tiskové konferenci po jednání vlády.
Kromě snížení slevy na 50 procent počítá nový vládní návrh ještě s dalšími dvěma úpravami. Doprava pro děti do šesti let bude nově bezplatná bez ohledu na jejich počet. Doteď platí, že zdarma mohou s rodinnými příslušníky cestovat ve vlacích jen dvě děti, v autobusech jedno.
Druhou změnou pak je rozšíření slevy na invalidy třetího stupně, kteří nemají nárok na průkaz ZTP a ZTP/P.
Celkové úspory by měly podle Kupky dosáhnout téměř dvou miliard korun, změna by měla vejít v platnost 1. dubna.
Kupka: Omezíme slevy na jízdném
Díky aktuální výši slevy platí student nebo důchodce jen 25 procent z celkové částky jízdenky. Například místo 335 korun za jízdu na frekventované trati Praha-Ostrava tak zaplatí 83 korun. Od dubna se podíl na jízdence zvýší na 50 procent, což bude nově znamenat asi 168 korun.
Slevy zavedla Babišova vláda
Záměr upravit slevy na jízdném avizovala vláda už před volbami. Opozice se ale proti tomu staví kriticky.
Výhodnou 75procentní slevu na jízdném pro studenty a důchodce zavedla od září 2018 předchozí vláda Andreje Babiše (ANO). Stát to během prvních 12 měsíců vyšlo na 5,6 miliardy korun. Rekordním byl rok 2019, kdy kompenzace dopravcům vyšly celkem na 5,78 miliardy.
Následující rok částka klesla na 3,47 miliardy. Bylo to dáno koronavirovými restrikcemi, které se týkaly i omezení v cestování. Výše kompenzací za loňský rok ještě není známá, stát ale odhaduje, že bude přibližně stejná jako loni, tedy 3,5 miliardy.