Článek
Mělo by tak ubýt nechvalně známých situací, kdy se drahý výrobek po pár letech porouchá a kvůli nemožnosti jej opravit nebo příliš drahé opravě nezbývá než ho vyhodit a koupit nový.
Výrobci budou muset zajistit vybrané náhradní díly po dobu sedmi až 10 let od ukončení prodeje konkrétního spotřebiče, náhradní díly bude rovněž možné vyměnit za použití běžných nástrojů, aniž by došlo k trvalému poškození spotřebiče.
EU zavádí „právo na opravu“ domácích spotřebičů
Informace, jak postupovat při opravě, dostanou rovněž všechny opravny a ne pouze autorizované. Podle předsedy spolku Opravme Česko Jana Charváta lze v současnosti opravit asi jen polovinu výrobků. Zbytek se opravit nedá, třeba i proto, že výrobci úmyslně používají takzvaná „šidítka“, tedy výrobní postupy nebo nekvalitní materiály, třeba místo šroubů nýty.
Koupit se už dají
Některé firmy ale opravitelnost dobrovolně už delší dobu zaručují a lidé na to podle prodejců slyší. „Otázka udržitelnosti je obecně při rozhodování zákazníků stále důležitější. Vnímáme, že tento trend sílí,“ sdělila Právu mluvčí prodejen Datart Eva Kočicová.
Výměnné baterie do mobilů se mají vrátit
Třeba značky Tefal, Rowenta, Krups z francouzské skupiny Groupe SEB garantují opravitelnost svých produktů po dobu deseti let, závazek se vztahuje na 95 procent produkce firmy.
Dostupnost náhradních dílů garantuje také společnost BSH domácí spotřebiče, výrobce značky Bosch, a to po dobu nejméně ještě 10 let po skončení výroby daného modelu. Na všechny své spotřebiče společnost zaručuje 96procentní dostupnost náhradních dílů.
Podobnou záruku dává i česká ETA. „Klademe důraz na stále rostoucí kvalitu výrobků, nabízíme zdarma prodlouženou záruku až na 10 let u motorů kuchyňských robotů. Přesto víme, že zákazník ETA je specifický tím, že je historicky zvyklý přístroje si v případě nutnosti opravit sám. Proto máme pro zachování dlouhého životního cyklu výrobku skladem tisíce náhradních dílů,“ uvedla marketingová ředitelka firmy ETA Lenka Kleinová.
Online prodejci na opravitelnost produktů zákazníky na svých stránkách upozorňují. „Spolehlivé produkty s malou mírou reklamací pro zákazníka na webu viditelně označujeme,“ uvedla mluvčí prodejce Alza.cz Kateřina Daňková.