Hlavní obsah

Knorr v Německu přejmenuje cikánskou omáčku. Kvůli rasismu

Novinky, bož

Americká nadnárodní společnost Unilever v Německu přistoupila k přejmenování cikánské omáčky značky Knorr kvůli výhradám, že tento název může mít rasistické konotace. V pondělí na to upozornil server týdeníku Die Zeit. Omáčka by se v budoucnu měla prodávat pod názvem „papriková omáčka na maďarský způsob“.

Foto: Profimedia.cz

Cikánská omáčka od Knorr končí.

Článek

Podle Zeitu se v Německu spor o název cikánské omáčky vede už roky, diskuse ale získala na intenzitě v posledních týdnech v souvislosti s přehodnocováním dalších názvů. K němu došlo v reakci na protesty aktivistů hnutí Black Lives Matter (Na černých životech záleží), které se konaly v USA i dalších zemích.

„Za několik týdnů najdete tento produkt na pultech pod názvem ‚papriková omáčka na maďarský způsob’,“ sdělil nedělníku Bild am Sonntag mluvčí Unileveru. Podle koncernu totiž může být stávající název interpretován negativním způsobem.

Kaufland končí s prodejem výrobků Unilever, v Česku se to týká polévek Knorr

Ekonomika

Centrální rada německých Sintů a Romů tento krok přivítala. „Je dobře, že Knorr reaguje na stížnosti množství lidí,“ uvedl předseda rady Romani Rose.

Podle něj je adjektivum „cikánský“ označení, na které se navršila řada klišé a stereotypů, pročež ho členové romské komunity odmítají jako diskriminující.

Konec dánského eskima. Zmrzlina dostane vhodnější název

Ekonomika

Rose nicméně podotkl, že názvy jako „cikánský řízek” či „cikánská omáčka” pro radu aktuálně nejsou prioritní. Mnohem důležitější podle něj je vnímat výrazy jako „Cikán” v kontextu. „Například když se na fotbalových stadionech slova jako ‚Cikán’ nebo ‚Žid’ skandují s očividným úmyslem urazit,” uvedl.

Ještě v roce 2013 značka Knorr přejmenování produktu odmítala, podotkl Die Zeit.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám