Článek
Podle novely zákona měly k 1. září od silnic v Česku zmizet tři tisícovky z celkem 25 tisíc poutačů, jež jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Nelegálně stojících billboardů u dálnic napočítali zaměstnanci ŘSD více než 1100, zhruba 500 jich stojí právě okolo dálnice D1.
Některé reklamy nahradily vlajky
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích, která majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění.
Po prvotní výzvě měli majitelé billboardů pětidenní lhůtu na jejich odstranění. Pokud tak neučinili, úřad má reklamu do 15 dnů zakrýt a billboard následně zlikvidovat. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) počítal se začátkem zakrývání billboardů v polovině září, s odstraňováním pak na přelomu září a října. Úplné vyklizení reklamních ploch od silnic patrně potrvá měsíce, připustil Ťok.
Někteří provozovatelé poutače začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili vyobrazením státní vlajky. Tvrdí, že plochy tím pádem přestaly být reklamním zařízením, jak je definuje zákon. [celá zpráva]
Silnice I. třídy mají řešit kraje
Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy jde o věc krajů. Nařízení o odstranění billboardů se netýká zastavěných území, kde je frekvence výskytu nejvyšší.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, například kulturní, politické nebo vzdělávací.