Článek
„Poslali jsme Boeingu dopis s požadavkem zrušit objednávku,“ řekl mluvčí společnosti Isham Rosan agentuře AFP s tím, že čeká na odpověď výrobce. „Důvodem je, že pasažéři Garudy v Indonésii ztratili důvěru a už mu dál nevěří (modelu letadla),“ vysvětlil důvod.
S mluvčím Boeingu se nepodařilo BBC spojit.
Garuda si v roce 2014 objednala padesát Boeingů 737 MAX-8 za 4,9 miliardy dolarů (110 miliard korun). Jeden už převzala.
Garuda byla mezi aerolinkami, které po celosvětovém uzemění typu dávaly najevo, že by mohly zrušit objednávky poslední generace Boeingu 737. Další jsou VietJet, které oznámily, že jejich letošní objednávka sto Boeingů 737 MAX za 12,5 miliard dolarů (282 miliard korun) závisí na výsledcích vyšetřování. O zrušení uvažují i aerolinky Kenya Airways, které daly najevo, že by si objednaly konkurenční airbusy.
První Boeing 737 MAX-8 se zřítil v Indonésii loni v říjnu, přičemž zemřelo 189 lidí na palubě. Letos 10. března spadl za podobných okolností druhý v Etiopii, kde zemřelo 157 osob.
Obě nehody si jsou podobné a zdá se, že je způsobil nový automatický systém MCAS , který má vyrovnávat let. Výrobce už oznámil, že systém MCAS upraví.
Boeing je současně vyšetřován kvůli podezření, že certifikace nového typu neproběhla podle stanovených pravidel. V rámci urychlení část certifikačního procesu převedl americký úřad pro letectví FAA na výrobce.